وبلاگ ERP چیست؟ یک نرم‌ افزار برای مدیریت کل سازمان

ERP چیست؟ یک نرم‌ افزار برای مدیریت کل سازمان

تاریخ انتشار: 1401/04/25

مدیریت تمامی بخش‌های یک سازمان و تبادل اطلاعات میان واحدها و کارکنان گوناگون، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حاضر برای همه‌ی کسب‌وکارها به شمار می‌رود. امروزه مدیران برای اتصال بخش‌های سازمان به یکدیگر و جلوگیری از پیش آمدن خطاهای انسانی، به استفاده از سیستم ERP روی آورده‌اند.

 

فهرست مطالب

ERP چیست؟

تفاوت ERP با نرم‌افزارهای مشابه

اصول اولیه‌ی  ERP

استفاده از ERP چه سودی برای سازمان خواهد داشت؟

ماژول‌هایERP

3 روش برای پیاده‌سازی نرم افزار ERP

تاریخچه‌ی  ERP

در ERP به دنبال این 10 مورد باشید

کاربرد ERP در کسب‌وکارهای گوناگون

خرید ERP

نکاتی که بهتر است پیش از خرید ERP در نظر بگیرید


 

 

 

 ERP چیست؟

ERP مخفف Enterprise resource planning یعنی برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا مدیریت منابع سازمانی است.

ساده‌ترین راه برای تعریف ERP این است که به تمام فرایندهای اصلی کسب‌وکار مورد نیاز برای اداره‌ی یک شرکت از قبیل: تامین مالی، منابع انسانی، تولید، زنجیرهی تامین، خدمات، تدارکات و... فکر کنیم. ERP در اساسی‌ترین سطح خود به مدیریت کارآمد تمام این فرایندها در یک سیستم یکپارچه کمک می‌کند.

    ERP بیشتر یک فلسفه‌ی مدیریتی است تا نرم‌افزاری؛ ولی با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در دنیای امروز، بدون نرم‌افزارها عملاً امکان پردازش داده‌ها و برنامه‌ریزی وجود ندارد. بنابراین، انتظار می‌رود که اجرای فلسفه‌ی برنامه‌ریزی و مدیریت داده‌های پرحجم توسط نرم‌افزارها صورت گیرد و مفهوم مدیریت با نرم‌افزار عجین ‌شود.

    مدیریت موثر منابع سازمانی بدون استفاده از نرم افزارهایERP و قابلیت آن‌ها، امری غیرممکن است. با وجود مجموعه‌ای کامل از از زیرسیستم‌ها‌یی مانند‌ نرم‌افزار‌ تولید، کنترل‌ موجودی، لجستیک و...، این نرم‌افزار شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها و عملکردها می‌شود. ERP می‌تواند پاسخگوی نیازهای روزافزون مشتریان از طریق افزایش سرعت ارائه‌ی کالا و خدمات، تسهیل مدیریت واحدهای کسب‌وکار، افزایش سرعت و بهره‌وری، افزایش کیفیت خدمات و... باشد و به کسب یک مزیت رقابتی منجر شود.

درباره‌ی ارتباط نرم‌افزار ERP و سیستم مدیریت دانش بیش‌تر بخوانید: مدیریت دانش و ارتباط متقابل آن با سیستم ERP مدیریت دانش فرایندی برای شناسایی، نظم‌دهی، ذخیره‌سازی و توزیع اطلاعات در یک سازمان است. دسترسی آسان و به‌موقع به داده‌های واقعی ارزش بالایی در رشد سازمان و بهبود بهره‌وری کسب‌وکارها دارد. سوال این است که استفاده از نرم‌افزار ERP جه تاثیری بر این سیستم خواهد گذاشت؟

 

ERP برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

پس از آشنایی با پاسخ این سوال که ERP چیست، باید به این موضوع پرداخته شود که کدام شرکت‌ها بیشترین منفعت را با استفاده از این راهکار می‌برند.

از ERP انتظار می‌رود که متناسب با نیاز کسب‌وکار و با ذهنیت مدیریتی سازمان ما تطابق داشته باشد؛ پس نرم‌افزاری برای سازمان مفهوم ERP را دارد که بهروش‌ها یا Best Practiceهای داخلی آن علاوه بر رعایت استانداردها، مطابق با دغدغه‌های سازمان باشد یا توانایی تنظیم و سفارشی‌سازی را داشته باشد.

    مثلاً در کسب‌وکارهای کوچک، استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد و ساده که ما را از نرم‌افزارهای تخصصی گران‌قیمت در کسب‌وکار بی‌نیاز کند، همان مفهوم مدیریت منابع سازمان است؛ ولی برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر، ابزار آماده، پاسخگوی نیازهای کسب‌وکار نخواهند بود و بهتر است در فکر تجهیز به ERP باشیم.

    پس مجموعه‌ای از اقدامات شما که در راستای ارتقای بهره‌وری و حرکت در مسیر اهدافتان باشد، چه با کمک ERP و چه بدون آن، به معنی برنامه ریزی منابع سازمان شما است. در ادامه بهتر است به دو نکته در خصوص سیستم ERP توجه داشته باشید:

  • انتظار نمی‌رود که ERP در خصوص کسب‌وکار، اهداف و شرایط خاص سازمان عملکرد خاصی نشان بدهد، بلکه شما باید این نرم‌افزار را مطابق با نیاز خود پیکربندی کنید.
  • در دنیای امروز مدیریت موثر منابع سازمان شما بدون وجود نرم‌افزارها و قابلیت‌های آن‌ها شدنی نیست.


syeagh ERP

تفاوت ERP با نرم‌افزارهای مشابه

نرم‌افزارهای متعددی وجود دارند که مدیران از آن‌ها برای مدیریت و بهینه‌سازی کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. با این وجود، نباید کاربرد این ابزارها را با سیستم ERP یکی دانست. در ادامه، مقایسه‌ی سیستم ERP با نرم‌افزارهای BPM و MRP را مشاهده خواهید کرد.MRP استفاده می‌کنند

BPM

تفاوت اصلی میان ERP و BPM این است که BPM فرایندمحور است، در حالی که ERP بر عملکرد هر بخش تمرکز دارد. در ERP، فعالیت‌ها وابسته به بخش مربوط به خود مدیریت می‌شوند، در حالی که BPM قابلیت مدیریت فرایندها را در میان واحدها دارد.

    همچنین، ERP برای اینکه بتواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد به BPM نیاز دارد. چرا که BPM مشکلاتی از فرایندها را حل می‌کند که می‌توانند روند ERP را کند می‌کند.

MRP

با اینکه هر دو ERP و MRP برای مدیریت منابع به کار می‌روند اما MRP مخصوص برنامه‌ریزی مواد اولیه و منابع تولید است، در حالی که ERP علاوه‌بر بخش تولید، با قسمت‌های دیگر مانند مالی، منابع انسانی و... نیز سروکار دارد.

    به همین دلیل، کاربران هر نرم‌افزار نیز متفاوت هستند؛ کسانی که با ERP سروکار دارند ممکن است مربوط به هر بخشی از سازمان باشند در حالی که تنها افرادی که با بخش تولید در ارتباط هستند از MRP استفاده می‌کنند.

برای آشنایی بیش‌تر با سیستم‌های نرم‌افزاری مقاله‌ی زیر را از دست ندهید: سیستم‌های نرم‌افزاری، مفاهیم و استانداردهای استفاده از آن در میان نرم‌افزارهای مدیریتی مانند ERP، MIS، MRP و... مدیران گزینه‌های فراوانی برای کنترل بخش‌های گوناگون سازمان و افزایش بهره‌وری کسب‌وکار خود دارند. قدم اول برای انتخاب، شناخت تمام گزینه‌ها و شناسایی تفاوت‌های میان آن‌ها خواهد بود.

اصول اولیه‌ی ERP

سیستم ERP از یک ساختار مشخص داده تشکیل شده‌است که در آن یک پایگاه داده‌ی مشترک وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود تا اطلاعاتی که در سطح سازمان جابه‌جا می‌شوند حقیقی باشند. این داده‌ها در طول فرایندهای سازمان، توسط جریان‌های کار واحدهای گوناگون کسب‌وکار مانند بخش مالی، سرمایه‌های انسانی، مهندسی، فروش و... به هم متصل می‌شوند و از این طریق، نرم‌افزارها و کاربران‌شان را به یکدیگر وصل می‌کنند.

    به زبان ساده‌تر، ERP چیست؟
 وسیله‌ای برای یکپارچه‌سازی افراد، فرایندها و تکنولوژی‌ها در یک شرکت مدرن است. از آنجایی که اطلاعات، حرف اول را در هر سازمان به‌روزی می‌زنند، سیستم ERP جمع‌آوری، نظم‌دهی، آنالیز و توزیع این اطلاعات به هر شخص و سیستم را آسان می‌کند.

    همچنین، سیستم ERP اطلاعات را به‌شکلی یکدست دسته‌بندی می‌کند و از به وجود آمدن هرگونه مغایرت در هر سطحی جلوگیری می‌کند. به جای چندین دیتابیس مجزا که هرکدام مجموعه‌ای از داده‌های متفرقه هستند، ERP با یکپارچه‌سازی داده‌ها کاری می‌کند تا از مدیرعامل شرکت تا حسابدار و کارشناس فروش، همگی بتوانند اطلاعات مربوط به هر فرایند مشترک را ایجاد، ذخیره و استفاده کنند.

    با این روش، تمام افراد سازمان می‌توانند از به‌روز و کامل بودن اطلاعات مطمئن باشند و هر فعالیت انجام‌شده در سازمان، از محاسبات مالی گرفته تا دریافت گزارش، به‌شکلی عاری از خطا انجام شود.

 

استفاده از ERP چه سودی برای سازمان خواهد داشت؟

استفاده از یک سیستم ERP برای سازمان مزایای فراوانی را به همراه دارد. در ادامه 7 مورد از منافعی که هر کسب‌وکار با تجهیز به ERP به دست خواهد آورد ذکر شده است.

 

  • بهره‌وری بیشتر

با ساده‌سازی و خودکارسازی فرایندهای کلیدی کسب‌وکار باعث می‌شود تا افراد سازمان، فعالیت‌های بیش‌تری را با منابع کم‌تری به سرانجام برسانند.

  • مرکز داده‌ی یکپارچه

ERP با یکپارچه کردن قسمت‌های مختلف سازمان، مراکز داده‌ی مربوط به هر بخش را نیز به یکدیگر متصل می‌کند. با این کار، تبادل اطلاعات، سیستمی و سریع‌تر از قبل انجام می‌شود و وارد کردن داده‌های تکراری در بخش‌های مختلف ضروری نخواهد بود.

  • گزارش‌های سریع

با کمک ERP و اتصال بخش‌های گوناگون به هم، به گزارش‌های یکپارچه‌ای دست پیدا می‌کنید که اطلاعات مورد نیاز شما را در خصوص تمام قسمت‌ها و عملکرد کارکنانتان فراهم خواهند کرد. با کمک این گزارش‌ها که در قالب‌های مختلف آماده می‌شوند، دید عمیق‌تری نسبت به کسب‌وکار خود پیدا می‌کنید و می‌توانید تصمیم‌های دقیق‌تری بگیرید.

  • صرفه‌جویی در هزینه

با کمک ERP و مدیریت بهینه‌ی انبار، تدارکات و... هزینه‌های سازمان به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. همچنین، دیگر نیازی به صرف انرژی و هزینه برای آموزش نرم‌افزارهای مختلف به کارکنان نخواهد بود و یک نرم‌افزار برای کل سازمان کفایت خواهد کرد.

  • کاهش ریسک

دید مدیران از کسب‌وکار و کنترل آنان افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل می‌توانند طبق قوانین کسب‌وکار پیش بروند و با پیش‌بینی‌های درست از پیش آمدن هر نوع خطری جلوگیری کنند.

  • استفاده‌ی آسان‌تر از IT

با استفاده از ERP که یک پایگاه داده‌ی مشترک دارد، می‌توان تکنولوژی اطلاعات را ساده‌سازی کرد و کار افراد مختلف سازمان را آسان کرد.

  • چابکی بیش‌تر

با عملیات‌های کارآمد و دسترسی راحت به داده‌های حقیقی، می‌توان به راحتی فرصت‌های جدید را شناسایی کرد و به آن‌ها واکنش نشان داد.

اگر می‌خواهید بیش‌تر از مزایای نرم‌افزار ERP بدانید این مقاله را از دست ندهید: ERP مناسب چگونه باعث افزایش سود و بهره‌وری کسب‌وکارها می‌شود؟ بسیاری از مدیران به خرید نرم‌افزار ERP از دید یک سرمایه‌گذاری استراتژیک نگاه می‌کنند. صرفه‌جویی در زمان، کاهش خطاهای ناشی از مغایرت داده‌ها و خودکارسازی فرایندهای سازمان تنها گوشه‌ای از منافعی است که تجهیز به یک نرم‌افزار ERP برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

ماژول‌های ERP

یک سیستم ERP از ماژول‌هایی یکپارچه تشکیل شده است که با یکدیگر در ارتباط هستند و از یک پایگاه داده‌ی مشترک استفاده می‌کنند. هر ماژول ERP بر یک بخش سازمان تسلط دارد و برای برآورده کردن نیازهای سازمان با یکدیگر همکاری می‌کنند.

    حسابداری، سرمایه‌های انسانی، فروش، تدارکات، لجستیک و... جزو مهم‌ترین ماژول‌های یک سیستم ERP هستند. کسب‌وکارها می‌توانند تنها ماژول‌های مورد نیاز خود را پیاده‌سازی کنند و در صورت نیاز، سطح ERP خود را گسترده‌تر کنند. مهم‌ترین ماژول‌های هر سیستم ERP عبارتند از: مالی، سرمایه‌های انسانی، تامین و تدارکات، فروش، تولید، لجستیک و مدیریت زنجیره‌ی تامین، خدمات، مهندسی و توسعه و مدیریت دارایی‌های سازمانی.

  • مالی و حسابداری

ماژول مالی و حسابداری مهره‌ی اصلی بسیاری از سیستم‌های ERP به شمار می‌رود. این ماژول در کنار مدیریت دفتر کلی و خودکارسازی وظایف اصلی مالی، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا حساب‌های پرداختنی و دریافتنی را ردیابی کنند، حساب‌ها را به‌شکلی کارآمد ببندند، گزارش‌های مالی تولید کنند، با استانداردهای شناسایی درآمد تطابق داشته باشند، ریسک مالی را کاهش دهند و... .

  • سرمایه‌های انسانی

بیش‌تر سیستم‌های ERP یک ماژول سرمایه‌های انسانی دارند که قابلیت‌های اصلی مانند حضور و غیاب و حقوق و دستمزد را ارائه می‌دهد. افزونه‌های دیگر نیز می‌توانند به ERP متصل شوند و عملکردهای قوی‌تری از منابع انسانی، از تجزیه و تحلیل نیروی کار گرفته تا مدیریت تجربه‌ی کارکنان را ارائه دهند.

  • تامین و تدارکات

ماژول تامین و تدارکات به کسب‌وکارها در تامین مواد اولیه و سرویس‌هایی کمک می‌کند که برای تولید محصولات خود به آن‌ها نیاز یا قصد فروش مجددشان را دارند. این ماژول، خرید، درخواست قیمت، ایجاد قراردادها و تاییدیه‌ها را خودکارسازی و یکپارچه‌سازی می‌کند.

    همچنین این ماژول می‌تواند خرید بیش‌تر یا کم‌تر از حد را به حداقل برساند، مذاکره‌ها با تامین‌کنندگان را با کمک تجزیه و تحلیل‌های هوش مصنوعی بهبود ببخشید و حتی به‌شکل یکپارچه با شبکه‌ی خریداران ارتباط بگیرد.

  • فروش

این ماژول بر ارتباطات با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه نظارت می‌کند و به کارشناسان فروش کمک می‌کند از اطلاعات موجود برای افزایش فروش و هدف گرفتن مشتریان راغب با استفاده از تبلیغات درست استفاده کنند. همچنین سیستم فروش ERP شامل قابلیت‌هایی برای کل فرایند فروش، مانند مدیریت سفارش، قراردادها، صورت‌حساب‌ها، مدیریت عملکرد فروش و پیشتیبانی نیروی فروش می‌شود.

  • تولید

ماژول تولید یکی از بخش‌های کلیدی برنامه‌ریزی و اجرایی ERP است. هدف اصلی این بخش، ساده‌سازی فرایندهای پیچیده‌ی تولید و کسب اطمینان خاطر از هماهنگی تولید و تقاضا است. این ماژول معمولاً عملکردهایی مانند برنامه‌ریزی مواد اولیه (MRP)، زمان‌بندی تولید، اجرای تولید، مدیریت کیفیت، سیستم کنترل تولید و... را شامل می‌شود.

 

از ماژول تولید در نرم‌افزار ERP بیش‌تر بخوانید: انواع ماژول‌های برنامه‌ریزی تولید ERP، ویژگی‌ها و اهداف یکی از مهم‌ترین بخش‌های ERP، برنامه‌ریزی و کنترل تولید است. این ماژول، تمامی فرایند تولید از سفارش‌گیری گرفته تا ردیابی و مدیریت ضایعات را کنترل می‌کند و با پیش‌بینی‌های دقیق، ریسک ضرر را به حداقل رسانده و بهره‌وری سازمان را بالا می‌برد.
  • زنجیره‌ی تامین و لجستیک

زنجیره‌ی تامین و لجستیک یکی دیگر از بخش‌های کلیدی ERP است که جابه‌جایی کالاها و منابع را در زنجیره‌ی تامین سازمان ردیابی می‌کند. این ماژول ابزارهایی را برای مدیریت موجودی، عملیات‌های انبارداری، حمل‌ونقل و تدارکات فراهم می‌کند و می‌تواند به افزایش دید و استحکام زنجیره‌ی تامین کمک کند.

  • خدمات

ماژول خدمات شامل دو مدل خدمات برون‌سپاری و درون‌سپاری می‌شود و هم به خدمات پس از فروش و هم به اقدامات مربوط به نگهداری و تعمیرات توجه دارد. در یک سیستم مدیریت منابع سازمانی، ماژول خدمات به شرکت‌ها کمک می‌کند تا خدمات شخصی‌سازی‌شده و قابل اعتمادی که مشتریان انتظار دارند به دست‌شان برسانند.

    این ماژول ابزارهایی برای تعمیرات داخلی، قطعات یدکی و... را شامل می‌شود و تجزیه و تحلیل‌هایی برای کارشناسان خدمات و کارشناسان فنی فراهم می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات مشتریان را حل کنند و وفاداری آنان را افزایش دهند.

  • مهندسی و توسعه

در سیستم‌های ERP که از نظر قابلیت‌ها تکمیل هستند یک ماژول مهندسی و توسعه نیز وجود دارد. این ماژول ابزاری برای طراحی و توسعه‌ی کالا، مدیریت چرخه‌ی عمر کالا، انطباق محصول و... ارائه می‌کند و می‌تواند به‌شکلی سریع و به‌صرفه دست به نوآوری‌های جدید بزند.

  • اموال و دارایی

یک سیستم ERP قدرتمند از ماژول مدیریت دارایی‌های سازمانی نیز بهره می‌برد که به کسب‌وکارهایی با دارایی‌های فشرده کمک می‌کند تا زمان خرابی را به حداقل برسانند و ماشین‌آلات و تجهیزات خود را در وضعیتی کارآمد حفظ کنند. این ماژول شامل قابلیت‌هایی از قبیل پیش‌بینی اقدامات تعمیر و نگهداری، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی، طبیعت، سلامتی و امنیت و... می‌شود.

با ماژول‌های ERP بیشتر آشنا شوید: معرفی انواع ماژول‌های سیستم ERP و کاربرد آن‌ها مهم‌ترین ویژگی ERP، مدیریت همزمان بخش‌های مختلف کسب‌وکار است و برای این هدف از ماژول‌های متعدد کمک می‌گیرد. در این مقاله با ماژول‌های مالی و حسابداری، ارتباط مشتری، منابع انسانی، انبار، تولید، زنجیره‌ی تامین، خرید و تدارکات و فروش و بازاریابی آشنا می‌شوید.

3 روش برای پیاده‌سازی ERP

برای استفاده از سیستم مدیریت منابع سازمانی سه راه وجود دارد: ابری، درون‌سازمانی و ترکیبی.

  • سیستم ERP ابری

در مدل ابری، ERP در فضای ابری قرار می‌گیرد و از طریق اینترنت به شکل یک سرویس در خدمت سازمان قرار می‌گیرد و شرکت باید در قبال آن، حق اشتراک ماهانه یا سالانه بپردازد. در این روش، رسیدگی به اموری مانند نگهداری، حفظ امنیت و به‌روزرسانی برعهده‌ی شرکت ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزار است.

    امروزه استفاده از سیستم‌های ابری به دلایل گوناگون از جمله کاهش هزینه‌های استقرار، افزایش چابکی و انعطاف، آسان‌سازی یکپارچگی و... محبوبیت بیش‌تری پیدا کرده است.

  • سیستم ERP درون‌سازمانی

مدل درون‌سازمانی، روش سنتی پیاده‌سازی نرم‌افزارها است که تمام وظایف رسیدگی به نرم‌افزار و حفظ امنیت آن در این مدل برعهده‌ی خود آن سازمان خواهد بود. در این روش نرم‌افزار در مرکز داده‌ی سازمان و در مکانی که آن‌ها مشخص می‌کنند نصب خواهد شد. علاوه‌بر آن، وظیفه‌ی پیاده‌سازی و نگهداری سخت‌افزارها نیز مسئولیت کارکنان سازمان خریدار است.

    در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ با مهاجرت از سیستم درون‌سازمانی به ابری، مشغول به‌روزرسانی و امروزی کردن کسب‌وکار خود هستند. این کار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای ارتقایERP سازمان و فرایند آن و در نظر گرفتن گزینه‌های گوناگون استقرار است.

  • سیستم ERP ترکیبی

این گزینه برای سازمان‌هایی مناسب است که می‌خواهند ترکیبی از هر دو مدل را تجربه کنند. در این روش بعضی از بخش‌های سیستم ERP روی فضای ابری و بقیه‌ی آن روی مرکز داده‌ی سازمان مستقر می‌شود. نام دیگر این مدل، ERP دو لایه است.

مقاله‌ی زیر در خصوص انتخاب بهترین نرم‌افزار ERP را از دست ندهید: بهترین نرم‌افزار ERP و راهنمای انتخاب نرم‌افزار مناسب برای کسب‌وکار با وجود گزینه‌های بی‌شمار سیستم‌های نرم‌افزاری در بازار، انتخاب نرم افزار ERP مناسب برای کسب‌وکار شما می‌تواند کمی طاقت‌فرسا باشد؛ چرا که نرم‌افزارهای ERP از نظر قیمت، کارکرد و تعداد ماژول‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. پس از کجا می‌توان بهترین گزینه را با توجه به سیاست‌ها و استراتژی‌های رشد سازمان انتخاب کرد؟

تاریخچه‌ی ERP

برنامه‌های کامپیوتری کسب‌وکار در حوزه‌ی حسابداری و مالی در دهه‌ی 1960 و با استفاده از بزرگ‌رایانه‌ها به دنیا معرفی شدند. مزیت این برنامه‌های پیشگام، سرعت و دقت بالاتری بود که نسبت به فرایندهای دستی داشتند، اما از سوی دیگر، گران بودند، عملکرد محدودی داشتند و همچنان کند بودند. پس از مدتی، راهکارهای دیگری مانند پردازش سفارش فروش و برنامه‌ریزی منابع تولید از دل این برنامه‌ها به وجود آمدند.

    اواسط دهه‌ی 1980، بازار رقابت در عرصه‌ی تولید داغ بود و نیاز به ابزارهای جدید بیش از پیش حس می‌شد. در همین راستا، نرم‌افزار جدید MRP با بخش‌های مالی و حسابداری، خرید و فروش، انبار و برنامه‌ریزی تولید یکپارچه شد تا به تمام نیازهای تولیدکننده با یک سیستم یکپارچه پاسخ دهد.

    اواخر دهه‌ی 1990، ERP به‌شکل رسمی به بازار معرفی شد و با ارائه‌ی خدمات وسیع‌تر به صنایع و ترکیب MRP، سرمایه‌های انسانی، حسابداری پروژه و گزارش‌گیری کاربر نهایی، دنیای فناوری را متحول کرد.

    در دوره‌ی کوتاهی از قرن 21، واحدهای ERP به لطف بالا رفتن سرعت اینترنت و ابزارهای جدید توسعه بار دیگر تغییر کردند. تولد نرم‌افزارهای تحت مرورگر راه را برای ERP ابری باز کرد و این قدم بزرگ، به گسترش دامنه و عملکرد راهکارهای ERP منجر شد.

    امروزه سیستم‌های ERP مدرن سعی دارند تا حد امکان از قابلیت‌های تکنولوژی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، خودکارسازی فرایندها، اینترنت اشیا، پردازش زبان‌های طبیعی و پایگاه‌های داده‌ی درون‌حافظه استفاده کنند. این قابلیت‌ها کسب‌وکار را قادر می‌سازند فرایندها را کارآمدتر از قبل پیش ببرند، از داده‌های به‌روز و حقیقی استفاده می‌کنند و حتی در فضای رقابتی که مدام در حال تغییر است نیز حرفی برای گفتن دارند. بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان ERP عبارتند از: SAP، Oracle، Microsoft dynamics 360 و... .

اگر می‌خواهید با ERP هوشمند آشنا شوید این متن را از دست ندهید: سیستم ERP هوشمند چیست؟ مزایای استفاده از ERP مبتنی بر هوش مصنوعی با گذر زمان و رشد روزافزون بازار رقابت، بسیاری از شرکت‌ها برای مدیریت بخش‌های مختلف به استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی روی آورده‌اند. نرم‌افزار ERP نیز از این روند عقب نمانده است و بسیاری از ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای سازمانی را به توسعه‌ی ERPهای مبتنی بر هوش مصنوعی واداشته است.

 

در نرم افزار ERP به دنبال این 10 مورد باشید

هر سیستم ERP براساس کسب‌وکاری که آن را به کار گرفته است قابلیت‌ها و ماژول‌های متنوعی دارد. با این وجود، 10 عملکرد وجود دارد که باید از هر سیستم مدیریت منابع سازمانی انتظارش را داشت: مرکز داده‌ی مشترک، تجزیه و تحلیل خودکار، نمایش بصری داده‌ها، خودکارسازی، رابط کاربری یکدست، یکپارچگی، فناوری‌های به‌روز، زیرساخت‌های مناسب، پشتیبانی بین‌المللی و پشتیبانی از انواع مدل‌های استقرار.

  1. مرکز داده‌ی مشترک

اطلاعات منسجم هستند و تنها یک نسخه از هر داده وجود دارد تا از ایجاد مغایرت جلوگیری شود و تمام قسمت‌های مختلف شرکت، دیدگاهی مشترک به اطلاعات داشته باشند.

  1. تجزیه و تحلیل خودکار

ابزارهای تجزیه و تحلیل، ساخت گزارش و خودکارسازی هوشمند در دسترس کاربر هستند تا هر بخش از سازمان بینشی هوشمندانه نسبت به عملکرد خود داشته باشد.

  1. نمایش بصری داده‌ها

ERP با ارائه‌ی بصری داده‌ها، اطلاعات کلیدی و شاخص‌های کلیدی عملکرد در داشبورد به تصمیم‌گیری سریع و آگاهانه‌ی مدیران کمک می‌کند.

  1. خودکارسازی

با کمک ربات نرم‌افزاری توسعه‌یافته با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توان بسیاری از فرایندهای تکراری و وقت‌گیر را خودکار کرد.

  1. رابط کاربری یکدست

تمام ماژول‌های سیستم ERP در ظاهر به یکدیگر شباهت دارند و امکان پیکربندی ساده و ابزار شخصی‌سازی برای فرایندها و افراد (چه مشتریان و چه تامین‌کنندگان) فراهم است.

  1. یکپارچگی

یکپارچه شدن کامل فرایندهای کسب‌وکار و جریان‌های کار در کنار یکپارچگی نرم‌افزارها و پایگاه‌های داده با یکدیگر، یکی دیگر از مواردی است که باید در هر سیستم ERP به دنبال آن باشید.

  1. فناوری‌های به‌روز

با توجه به پیشرفت روزافزون دنیای تکنولوژی، هر نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی باید از فناوری‌های مدرنی مانند ربات نرم‌افزاری، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و... پشتیبانی کند.

  1. زیرساخت‌های مناسب

بهتر است که زیرساخت‌های این نرم‌افزار به‌اندازه‌ی کافی چابک و قدرتمند باشند و یک بستر Low-code و حتی No-code را برای کاربران خود فراهم کنند.

  1. پشتیبانی بین‌المللی

پشتیبانی از زبان‌ها، ارزها و مقررات کسب‌وکارها به همراه پشتیبانی فنی از سرویس‌های ابری و... یکی دیگر از موارد مهم در این سیستم به شمار می‌رود.

  1. پشتیبانی از انواع مدل‌های استقرار

یک ERP جامع، امکان استقرار را در هر سه مدل درون‌سازمانی، ابری و ترکیبی برای سازمان برقرار می‌کند.

 

 

کاربرد ERP در کسب‌وکارهای گوناگون

کسب‌وکارها در هر صنعتی از خودرو گرفته تا عمده‌فروشی، به داده‌های دقیق و به‌روز و فرایندهای موثر نیاز دارند تا نیاز مشتریان خود را برطرف و پیشرفت کنند. در ادامه، چند مورد از کسب‌وکارهایی را مشاهده می‌کنید که می‌توانند از داشتن ERP نفع ببرند.

  1. صنایع همگانی

صنایع همگانی مانند شرکت برق، گاز و... باید مدام دارایی و تجهیزات خود را بررسی کنند تا هم بتوانند به‌موقع به نیاز مشتریان پاسخ دهند و هم دارایی‌های قدیمی‌تر را جایگزین کنند. بدون سیستم ERP، اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری بر این دارایی‌ها دشوار می‌شود و از شر خطا نیز در امان نخواهد بود. یکی دیگر از مزایایی که استفاده از این سیستم برای صنایع همگانی به همراه خواهد داشت، پیش‌بینی نیاز به قطعات یدکی است. نداشتن قطعات مورد نیاز در مواقع ضروری تاثیر مستقیمی بر رضایت مشتریان دارد و از سوی دیگر، ذخیره‌ی بیش‌ازحد قطعات به هزینه‌های اضافه‌ی انبارداری و به‌روز نبودن موجودی می‌انجامد.

  1. عمده‌فروشان

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های عمده‌فروشان، صادرکنندگان و شرکت‌های لجستیک مشارکتی، تحویل به‌موقع است. همه‌ی این سازمان‌ها به دنبال کاهش هزینه‌ی تحویل، افزایش چرخش موجودی و کوتاه کردن فرایند سفارش تا پرداخت هستند. برای رسیدن به این اهداف باید علاوه‌بر یکپارچه‌سازی بخش‌های انبار، خرید و فروش و لجستیک، فرایندهای سازمان را خودکار و سفارشی‌سازی کرد.

  1. تولیدکنندگان

تمام تولیدکنندگانی که محصولات خود را به روش‌های گسسته، دسته‌ای یا پیوسته عرضه می‌کنند، به ERP و سیستم‌های زنجیره‌ی تامین وابسته هستند تا به اهداف کیفی محصولات برسند و استفاده از موجودی، هزینه‌های کلی، برگشت زدن مشتریان و... را مدیریت کنند. همچنین می‌توانند با نظارت بر رفت‌وآمد موجودی و محصولات در حال ساخت و مدیریت تدارکات، انبار خود را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که هیچ موجودی مازادی وجود نداشته باشد.

  1. شرکت‌های خدماتی

شرکت‌های حسابداری، مالیاتی، نرم‌افزاری، حقوقی و... برای متعادل‌سازی تعهدات تحویل خدمات و سلامت مالی خود به یک سیستم دقیق ERP نیاز دارند. شاه کلید رسیدن به موفقیت در حوزه‌ی خدمات، سر وقت بودن و مدیریت همزمان سوددهی پروژه، استفاده از منابع و تشخیص سود و فرصت‌های رشد است که تمام این موارد با داشتن یک نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی محقق می‌شوند.

  1. خرده‌فروشان

با ترکیب تجارت الکترونیک و کانال‌های فروش دیگر از جمله فروش حضوری، خرده‌فروشی نیز دستخوش تحولات فراوانی شده است؛ به‌طوری که فعالیت‌هایی از قبیل شناسایی، بررسی، خریداری و ارسال محصولات به داده‌های یکپارچه وابسته شده است. با کمک چنین سیستمی، خرده‌فروشان می‌توانند لغو خرید مشتریان را کاهش و وفاداری آنان را افزایش دهند.


کاربرد ERP در فروش و پخش مویرگی را از اینجا بخوانید: نرم‌افزار ERP فروش و پخش مویرگی چگونه به فروشندگان و توزیع‌کنندگان کمک می‌کند؟ مدیریت صحیح موجودی، بهینه‌سازی فرایندها، مدیریت زنجیره‌ی تامین، جلب رضایت مشتری و... همگی از دغدغه‌های اصلی عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان است. اما آیا نرم‌افزار ERP می‌تواند به تمام این نیازها پاسخ دهد؟

 

خرید نرم افزار ERP

قیمت این نرم‌افزار به عواملی مانند ارائه‌دهنده‌ی سیستم، تعداد ماژول‌های خریداری‌شده و روش پیاده‌سازی آن‌ها بستگی دارد. مثلاً پیاده‌سازی نرم‌افزار ابری به دلیل عدم نیاز به سخت‌افزارهای خاص، هزینه‌ی کم‌تری نسبت به استقرار درون‌سازمانی دارد و نیازی به استخدام متخصص‌های IT گران‌قیمت برای نگهداشت و حفظ امنیت سیستم وجود ندارد. ارائه‌کننده‌ی نرم‌افزار تمام این موارد را مدیریت می‌کند و از سازمان مبلغی را به‌عنوان شارژ ماهانه و براساس تعداد کاربر دریافت می‌کند.

به فکر خرید نرم‌افزار ERP هستید؟ این مقاله مخصوص شماست: خرید نرم‌افزار ERP ایرانی یا خرید نرم‌افزار ERP خارجی؟ ایرانی یا خارجی؟ مسئله این است. انتخاب میان نرم‌افزارهای داخلی و خارجی همواره یکی از چالش‌های مدیران بوده است. نیاز به خرید نرم‌افزار ERP در کسب‌وکارهای ایرانی گریزناپذیر شده است و در این میان، حضور بعضی از نرم‌افزارهای ERP معتبر و بین‌المللی در بازار ایران، انتخاب را دشوار کرده است.

 

نکاتی که بهتر است پیش از خرید نرم افزار ERP در نظر بگیرید

با وجود منافع و مزیت رقابتی که انتخاب صحیح یک نرم‌افزار منابع سازمانی برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آورد، باید به مواردی هم توجه داشته باشید که ممکن است در مسیر پیشرفت شما قرار بگیرند.

  • تجهیز به ERP هزینه‌بر است

سرمایه‌گذاری بر تجهیز به نرم‌افزار منابع سازمانی برای شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار هزینه‌بر است. بنابراین، پیش از تصمیم‌گیری برای خرید این نرم‌افزار، باید این نکته را در نظر داشته باشید که تجهیز به ERP علاوه‌بر هزینه‌بر بودن، برای رسیدن به نتایج مطلوب، به زمان نیاز دارد.

  • تجهیز به ERP زمان‌بر است

با توجه به دشوار بودن فرایند استقرار ERP و یکپارچه‌سازی بخش‌های مورد نظر، بسیاری از شرکت‌ها به ماه‌ها زمان نیاز دارند تا کاملاً به این نرم‌افزار تجهیز شوند. البته باید در نظر داشت که این زمان بسته به شرکتی که ERP را از آن خریداری می‌کنید متفاوت خواهد بود.

  • سفارشی‌سازی ERP دشوار است

شرکت‌های نرم‌افزاری برای فروش محصول خود، نیازهای اصلی مشتریان را بررسی و با کمک مشاور و استانداردهای مختلف، محصولات خود را به‌شکل یک پکیج غیرقابل‌تغییر و با قیمتی مشخص به فروش می‌رسانند.

    بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری، امکان سفارشی‌سازی نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی را به کسب‌وکارها نمی‌دهند و حتی در صورتی که چنین کاری امکان‌پذیر باشد، هزینه‌ی بالایی خواهد داشت و زمان زیادی خواهد برد. بنابراین، در زمان خرید ERP به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

    در این شرایط، شرکت‌های نرم‌افزاری مانند راهکار نوین سیاق وجود دارند که علاوه‌بر ارائه‌ی نرم‌افزارهای آماده، امکان تغییر نرم‌افزار و اصطلاحاً سفارشی‌سازی نرم‌افزار را برای کسب‌وکار شما فراهم می‌کنند.

    ERP این شرکت‌های نرم‌افزاری علاوه‌بر اینکه ماژول‌های آماده‌ای مانند نرم‌افزار CRM، مالی، منابع انسانی، تولید، تدارکات و... دارد، از ابزارهایی برای تغییر این ماژول‌ها با توجه به نیاز خاص سازمان، مانند یکپارچگی سایر نرم‌افزارهای سازمان و ایجاد ماژول‌های جدید نیز بهره‌مند است. ایجاد این تغییرات و ارتباطات، در محل سازمان مشتری، با حضور کارشناسان متخصص آن کسب‌وکار و با در نظر داشتن دغدغه و اهداف همان سازمان انجام می‌شود.

موفقیت نرم‌افزار ERP در هر کسب‌وکاری به 10 قدم بستگی دارد. بیش‌تر بخوانید: 10 گام برای موفقیت ‌نرم‌افزار ERP در کسب‌وکار شما تجهیز به نرم‌افزار ERP به تنهایی برای رشد یک سازمان کافی نیست. در ادامه، برای اینکه سیستم بتواند بهترین نتایج را برای کسب‌وکار رقم بزند، به پیکربندی صحیح و بسترسازی‌های خاص نیاز دارد. نرم‌افزار ERP شما تنها 10 قدم تا نتیجه‌ی ایده‌آل‌تان فاصله دارد.

 

 

 

ERP

نرم افزار ERP سیاق

مقالات مرتبط