وبلاگ انواع ماژول های برنامه ریزی تولید ERP، ویژگی‌ها و اهداف آن

انواع ماژول های برنامه ریزی تولید ERP، ویژگی‌ها و اهداف آن

تاریخ انتشار: 1401/06/27

شرکت‌های تولیدی باید فرایند تولید خود را برنامه‌ریزی و کنترل کنند تا تقاضای مشتری را برآورده کنند و به اهداف خود دست یابند. برنامه ریزی تولید یک عملکرد حیاتی برای هر شرکت تولیدی است، اما انجام موثر آن بدون ابزار مناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد.

نرم‌افزار تولید یک جزء مهم نرم افزار ERP برای تولید کنندگان است. برای برنامه ریزی و کنترل فرایند تولید، از طراحی محصول تا تولید و تحویل به مشتریان استفاده می‌شود.

این مقاله ویژگی‌ها، مزایا و نمونههایی از ماژول برنامهریزی تولید ERP را مورد بحث قرار میدهد. همچنین به اهداف برنامه ریزی تولید و چگونگی کمک به تولیدکنندگان در رسیدن به اهداف خود خواهد پرداخت.

 

 

فهرست مطالب

ماژول برنامه ریزی تولید ERP چیست؟

ماژول برنامه ریزی تولید ERP جزء نرم افزار ERP است که به سازندگان کمک می‌کند تا فرایند تولید را برنامه ریزی و کنترل کنند. این ماژول به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا محصولات را طراحی ، تولید را پیگیری کنند و محصولات را به مشتریان تحویل دهند. ماژول برنامه ریزی تولید ERP همچنین با ارائه چارچوبی برای برنامه ریزی موثر به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا به اهداف خود برسند.

تکامل برنامه ریزی نیازمندی‌های تولید از MRP II به ERP اتفاق افتاد. در این فرایند، فروشندگان نرم افزار قوی‌تری را برای برنامه ریزی تولید توسعه داده‌ اند.

ماژول تولید ERP بخش کوچکی از کار را انجام خواهد داد. با تولید محصول شروع می شود. این ماژول برای ردیابی پیشرفت تولید  به طور روزانه طراحی شده است. پس از تکمیل هر گونه سفارش کاری، اطلاعات برای تحویل ارسال می شود. علاوه بر این، گزارش‌های مربوط به زمان‌بندی تحویل در این ماژول در دسترس خواهد بود.

 

برنامه ریزی تولید به سازمان کمک می‌کند تا با استفاده بهینه از تمام منابع موجود، تولید را برنامه‌ریزی کند. برنامه‌ریزی نیازمندی مواد بر اساس سفارشات بخش فروش انجام می‌شود.

امکان سنجی تولید با استفاده از جزئیاتی مانند:

  • در دسترس بودن مواد اولیه و زمان تهیه.
  • در دسترس بودن و ظرفیت دستگاه یک برنامه تولید برای همه ماشین‌ها
  • انجام برنامه‌ریزی به صورت بهینه بر اساس اولویت‌های تولید

ویژگی‌های ماژول تولید در ERP

ماژول برنامه ریزی تولید ERP دارای چندین ویژگی است که آن را به ابزاری ارزشمند برای تولیدکنندگان تبدیل می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. تعریف فرایند با ورودی ها، خروجی‌ها، محصولات جانبی و سربار

2. تعریف صورت یا بیل مواد (BOM) برای همه محصولات تا هر تعداد سطح.

3. برنامه‌ریزی بر اساس مشاوره تولید مشتری و پیش‌بینی فروش.

4. برنامه‌ریزی مورد نیاز مواد: MRP بر اساس ظرفیت و در دسترس بودن دستگاه، راندمان ماشین، در دسترس بودن مواد خام و زمان سررسید یک مقدار قابل اجرا برای تولید ارائه می‌دهد.

5. طرح تولید ماشین‌آلات با استفاده بهینه از تمامی منابع موجود؛ منابعی مانند مواد اولیه و ماشین‌آلات

6. گزینه لغو طرح تولید برای تغییر پارامترهای ورودی، اولویت تولید، یا کمیت که با استفاده از مشاوره تولید جدید انجام می‌شود.

8. تجزیه‌وتحلیل کارایی ماشین و استفاده از آن

9. تولید خودکار MRS (Material Replenishment System) سیستم بازسازی مواد و درخواست خرید در مرحله نهایی شدن طرح

10. ایجاد فرایندهای مورد نیاز برای فرایندهایی که باید قرارداد فرعی انجام شود

11. ذخیره مقدار برای تولید

12. ایجاد خودکار سفارشات کاری برای تولید

13. گزینه‌ای برای برنامه ریزی روزانه برای تولید

14. تهیه گزارشات مربوط به تولید

مزایای ماژول برنامه ریزی تولید در ERP

روش های برنامه ریزی تولید

ماژول برنامه ریزی تولید ERP جزء مهم نرم افزار ERP است. امکان برنامه‌ریزی و اجرای فرایندهای تولید در محیط تولید را فراهم می‌کند؛ علاوه بر این، ماژول مزایایی مانند:

 

  • در گردش کار به دلیل کاهش هزینه‌های نیروی کار و تولید، محیط کار را بهبود می‌بخشد.
  • یک طرح تولید که به متناسب طراحی شده هزینه‌های موجودی و خطرات سوء تعبیر و زیان هنگفت را کاهش می‌دهد.
  • افزایش سطح خدمات مشتری به دلیل تحویل به موقع و با کیفیت بالا
  • افزایش ظرفیت تولید به دلیل عملکرد هماهنگ خط تولید و در نتیجه افزایش نرخ فروش

از این رو، یک برنامه تولید کارآمد و هوشمند، زمینه‌ساز موفقیت است. استفاده از ماژول برنامه ریزی تولید در ERP این فرایند را بهبود می‌بخشد.

نمونه‌ای از موارد استفاده از برنامه ریزی تولید در ERP

ماژول برنامه ریزی تولید ERP می‌تواند در حصول اطمینان از اینکه فرایند تولید شما تا حد امکان روان و کارآمد است بسیار مفید باشد. در برخی موارد، ماژول برنامه ریزی تولید ERP حتی توانسته است فرایندهای تولید را به طور کامل اصلاح کند.

در زیر بهترین نتایج مشاهده شده در صنایع را نشان می‌دهد:

  • شرکت‌های تولیدی توانستند زمان تولید را تا 50 درصد کاهش دهند.
  • تولیدکنندگان مواد غذایی با حفظ سطح بالایی از کنترل کیفیت توانستند تولید خود را 20 درصد افزایش دهند.
  • تولیدکنندگان نوشیدنی توانستند سطح موجودی را تا 30 درصد کاهش دهند.

اهداف برنامه ریزی تولید ERP

حال بیایید به شرح مفصل اهداف برنامه ریزی تولید که باید در هنگام طراحی برنامه تولید برای یک سازمان در نظر گرفته شوند، بپردازیم.

 

تعیین ظرفیت تولید

اولین و مهمترین چیزی که باید برای آن برنامه‌ریزی شود، کل ظرفیتی است که شرکت شما برای تولید آن هدف گذاری کرده است. این یک گام مهم برای همه استراتژی‌های برنامه‌ریزی تولید است.

بسیاری از موارد دیگر مانند در دسترس بودن مواد خام، زیرساخت مناسب برای انجام هر روش تولید، نیروی کار عالی و کارآمد، زمان مورد نیاز برای پردازش یک دسته از کالاهای نهایی بدون هیچ‌گونه مشکلی و غیره باید در نظر گرفته شوند.

پیش‌بینی تقاضا و مشخص کردن مخاطب

این هدف یک بسیار مهم است. تنها زمانی که مخاطبان هدفی داشته باشید که برای آنها تولید می‌کنید، می‌توانید تقاضاهای بازار محصولی را که تولید می‌کنید و مدت زمانی که ادامه این تقاضا را ارزیابی کنید.

ارزیابی همه این موارد به درستی، اما یک بار انجام شود، به یک برنامه‌ریز عالی نیاز دارد و در برابر خطرات تولید ایمن است.

کنترل موجودی مناسب

هر سازمانی که تلاش می‌کند بازار خود را گسترش دهد و گردش کار بدون وقفه و روان را هدف قرار دهد، باید موجودی خود را به موقع ذخیره کند.

برنامه‌های کامپیوتری مانند MPS و MRP در شرکت‌های پیشرفته برای برنامه ریزی و زمان‌بندی تولید استفاده می‌شوند. که به مدیریت و همگام‌سازی ورود مواد مناسب و به موقع کمک کند تا از کندی روند کار جلوگیری شود.

تولید زباله

هر شرکتی که به خوبی مدیریت شود مقداری زباله تولید می‌کند. بنابراین هدف باید این باشد که میزان زباله‌های تولید شده را بررسی کنیم و با هر فرایند موازی آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

ضایعات تولید شده را می توان به عنوان ماده خام در برخی فرایندهای دیگر از طریق خط تولید مورد استفاده قرار داد که باعث بهبود پایداری شرکت و تبدیل آن به یک پروژه اقتصادی می‌شود.

ارزیابی ریسک و کنترل مناسب

یک طرح تولید باید دارای ارزیابی ریسک باشد. این روش تمام اشکالات در برنامه تولید را برجسته می‌کند.

پروژه‌های تاریخی با ابعاد مشابه را مورد مطالعه قرار می‌دهد و سعی می‌کند مناطق خطر را که باید با دقت مورد توجه قرار گیرند، پیش‌بینی کند.

این امر مستلزم راه اندازی یک سیستم کنترلی است که خط تولید را بدون نقاط پرخطر برجسته و نتایج را به اندازه کافی ارزیابی می‌کند تا میزان خطر مشخص شود.

انواع فرایند برنامه ریزی تولید در ERP

انواع ماژول های برنامه ریزی تولید

1. برنامه ریزی تولید مبتنی بر پروژه یا کار

این روش برنامه ریزی عمدتاً بر تولید یک محصول واحد متمرکز می‌شود که معمولاً توسط یک کارگر و گاهی اوقات توسط گروهی از کارگران اداره می‌شود.

نمونه‌ای از این نوع تولید، هر محصول سفارشی مانند گوشه یا فضای داخلی برای یک آپارتمان است، این امکان را به شما می‌دهد تا محصول را مطابق با نیاز مشتری خود تولید کنید. شما می‌توانید آن را بدون وقفه در روند تولید معمول بسازید.

2. روش تولید در جریان

در این روش، محصولات به طور مداوم در خط تولید جریان می‌یابند؛ اقلام الکترونیکی مانند گوشی موبایل، تلویزیون و لوازم خانگی. این روش به تولید کننده در کاهش زمان و هزینه کمک می‌کند.

3. روش تولید انبوه

این روش همانند روش تولید در جریان است؛ بنابراین این روش برای ساخت بسیاری از محصولات در زمان کمتر مناسب است. معمولاً در این روش از فرایندهای تولید خودکار استفاده خواهیم کرد تا با کاهش تغییرات در طول زمان به سازنده کمک شود.

4. روش تولید فرایندی

این تکنیک همان روش تولید در جریان و انبوه است. اما تفاوت این است که محصولات تولید شده با این روش قابل شمارش نخواهند بود. این روش به تولید محصولاتی مانند مایعات، مواد شیمیایی و گازها کمک می‌کند.

5. روش تولید دسته‌ای

در این روش تولید، ساخت محصول به صورت دسته‌ای صورت می گیرد. محصولاتی مانند کوکی‌ها و شکلات‌ها در این روش تولید می‌شوند.

انواع سیستم‌های ERP برنامه ریزی تولید

شما ممکن است انواع مختلفی از برنامه ریزی تولید را بیابید که بر جنبه‌های مختلف فرایند تولید تمرکز دارد.

  • برنامه زمانبندی اصلی تولید (MPS): به برنامه ریزی مواد یا محصول خاص برای تولید در زمان معین کمک می‌کند. آن‌ها توسط نرم افزار ایجاد می‌شوند و توسط کاربر سفارشی می‌شوند.
  • برنامه‌یزی نیازمندی مواد (MRP): این سیستم برای برنامه ریزی و زمان بندی تولید مفید است. دانستن در مورد موجودی مواد به در دسترس بودن مواد خام کمک می‌کند. این سیستم را می‌توان به صورت کاملا دستی یا خودکار توسط نرم افزار مدیریت کرد.
  • برنامه ریزی ظرفیت: به کشف ظرفیت سازمان برای تولید محصولات بر اساس تقاضا کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار ERP چیست؟


 

شاخص‌های کلیدی عملکرد ERP می‌تواند اندازه‌گیری کند

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) به بررسی برنامه ریزی تولید کمک می‌کند. در زیر چند KPI برای برنامه ریزی تولید آورده شده است.

  • هزینه‌های تولید: به هزینه‌های تولید که شامل هزینه‌های مواد اولیه، اجاره، حقوق کارکنان، تجهیزات، برق و غیره می‌شود توجه داشته باشید.
  • نرخ استفاده از ظرفیت با در نظر گرفتن درصد خروجی فرایند تولید واقعی در برابر خروجی احتمالی فرایند تولید محاسبه می‌شود. بنابراین، همیشه برای تولید برنامه‌ریزی کنید تا از حداکثر ظرفیت ماشین‌آلات و نیروی انسانی استفاده کنید.
  • زمان واقعی در برابر زمان برنامه ریزی شده: نظارت و بررسی زمان برنامه‌ریزی شده و زمان واقعی صرف شده برای برنامه تولید به تنظیم دقیق ساعات برنامه ریزی شده دفعات بعدی کمک می‌کند.
  • بهره وری کارکنان: یکی از KPIهای حیاتی است. کارمندان باید وقت شناس باشند و حداقل هفت ساعت از هشت ساعت کار کنند.
  • تک تایم (زمان تکمیل): زمان مورد نیاز برای ساخت یک واحد است. به طور کلی، در تولید ناب (Lean) بسیار مهم است.

اشتباهات احتمالی هنگام استفاده از برنامه ریزی تولید در ERP

به طور کلی، ما در هنگام انجام برنامه ریزی تولید، اشتباهات رایجی را مرتکب می‌شویم. با شناخت آن‌ها می‌توانیم از آن‌ها اجتناب کنیم یا از آن‌ها جلوگیری کنیم.

1. عدم توجه به مسائل غیرمنتظره: به طور معمول برنامه ریزی تولید را بدون در نظر گرفتن تغییرات و مسائل انجام می‌دهیم. ما باید این دو عامل را در نظر بگیریم تا در هنگام بروز مشکلات آماده رویارویی با آن‌ها باشیم.

2. در نظر گرفتن فقط نرم افزار: گاهی اوقات، ما نسبت به ابزارها یا نرم افزارهایی که استفاده می‌کنیم بیش از حد اطمینان خواهیم داشت. به عنوان مثال، نباید برای برنامه ریزی تولید جلوی دسکتاپ بنشینید و شخصاً درگیر بررسی منبع نباشید. مهم نیست که نرم افزار چقدر کارآمد باشد، نتیجه نهایی خواسته شما نخواهد بود، ترکیب هر دو شخص و نرم‌افزار برای رسیدن به بهترین نتیجه ضروری است.

3. رها کردن تجهیزات: به طور کلی، ما بر نگهداری تجهیزات تاکید نخواهیم کرد؛ اما برای دریافت سرویس کارآمد از تجهیزات، سرویس دهی منظم آن ضروری است. اگر از تجهیزات غافل شویم، منجر به مشکلاتی در فرایند تولید می‌شود.

 

ماژول برنامه ریزی تولید ERP بخشی ضروری از سیستم ERP است. با پیش‌بینی تقاضا، کنترل موجودی و کاهش ضایعات به مدیریت فرایند تولید کمک می‌کند. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند محصولاتی با حداقل ریسک تولید کنند و با در نظر گرفتن همه این عوامل، سود خود را به حداکثر برسانند.

 

 

نرم افزار تولید
ERP

نرم افزار ERP سیاق

مقالات مرتبط