وبلاگ خرید نرم افزار ERP ایرانی یا خرید نرم افزار ERP خارجی ؟

خرید نرم افزار ERP ایرانی یا خرید نرم افزار ERP خارجی ؟

تاریخ انتشار: 1401/04/22

نیاز به خرید نرم افزار ERP در کسب‌وکارهای ایرانی گریز ناپذیر شده است و در این بین حضور برخی نرم‌افزارهای ERP معتبر بین المللی در بازار ایران چالش‌هایی را به همراه آورده است. در این مطلب مختصر، سعی بر این است که زوایای مختلف این موضوع و قواعد قانونی و نکات مهم قابل توجه بررسی شود.

ERP یک ماهیت مدیریتی است؛ بدیهی است هر سازمانی می‌تواند برای مدیریت منابع خود بسته به شرایط، قواعد متفاوتی داشته باشد. نکته مهم اینکه انتظار می‌رود این مدیریت به کمک نرم‌افزار انجام شود و ورود نرم‌افزار به جریان مدیریت منابع سازمان، شرایط را کاملا تغییر می‌دهد. در یک مثال ساده اگر نرم‌افزار ERP نباشد، شما رابطه بین واحد فروش و انبار را با قبض و اقباض و کاغذ و امضا و بایگانی و... مدیریت می‌کنید ولی با خرید نرم افزار ERP این ارتباط به‌صورت اتوماتیک، مطمئن و کنترل شده قابل انجام است.

پس وجود نرم‌افزار، شکل مدیریت منابع سازمانی را کلا تغییر می‌دهد و بر همین اساس ERP و نرم‌افزار در هم تنیده شده هستند و عطف به همین موضوع کسانی که بخواهند برای مدیریت منابع سازمانی نظر دهند لازم است قابلیت‌ها و توانایی‌های نرم‌افزارها را مانند شرایط سازمان و استانداردهای کاری سازمان بشناسند.

در مراحل اجرای ERP، نرم‌افزار خود را با صلاح سازمان(در مورادی حتی غیر منطقی یا غیر استاندارد) منطبق کرده و تغییر می‌دهد. اگر هنوز ذهنیت صحیحی از عملکرد نرم افزار ERP ندارید، مقاله نرم افزار ERP چیست را حتما مطالعه فرمایید.

 

 

از یک نرم‌افزار ERP انتظار می‌رود :

  • به شکل یکپارچه ماژول‌های آماده حوزه‌های مختلف از جمله حسابداری، انبار، تولید، مکاتبات و... را آماده داشته باشد تا مجبور به بازنویسی یا اصطلاح اختراع چرخ از اول نباشیم.
  • به نسبت صلاح سازمان و در مسیر استقرار قابلیت ایجاد تغییر در ماژول‌های آماده را داشته باشد.
  • امکان ایجاد ماژول‌های خاص یا تکه برنامه های بومی سازی شده برای نیازهای خاص سازمان در آن باشد.
  • ابزارهای جدید مدیریت سازمان مانند ابزار اجرای BPMS و زیر ساخت‌های ارتباطی با سایر سامانه ها( بانک‌ها و اس ام اس و تلفن ها و شبکه‌های اجتماعی و...) در آن دیده شده باشد.
  • مجهز به آخرین تکنولوژی ها باشد. مانند نسخه های تحت وب و .net core نسخه های موبایل web api  ها و ...
  • در محیط عملیاتی و پر حجم کار کرده و تست شده و صیقل خورده باشد.


 

بیشتر بخوانید: نرم افزار ERP چیست؟

 

 

نکته قابل توجه :

در بازار ایران، تعریف نرم‌افزار ERP در حد نرم‌افزارهای یکپارچه (نرم‌افزاری که  نیاز به تمام ماژول‌های مورد نیاز سازمان را به شکل یکپارچه مرتفع کند) پایین آورده شده است. این سطح از نرم‌افزار صرفا سطح یکپارچگی یا (integrated Management  Systems) MIS است. نقطه ضعف این سطح از مکانیزاسیون این است که انعطاف لازم برای پوشش نیاز و صلاح سازمان را ندارد و در سازمان بزرگ که معمولا نیازها خاص هستند و به راحتی نمی‌توان شرایط سازمان را به شرایط نرم‌افزار تغییر داد، این امر مشکل ساز می‌شود.

در سطح MIS، نرم‌افزار امکان تغییر ندارد و سازمان باید خود  را با نرم‌افزار تطبیق دهد؛ ولی در سطح ERP با لحاظ استانداردها و شرایط سازمان و با اولویت مدیریت منابع سازمان نرم‌افزار خودش را برای انطباق با نیاز سازمان تغییر می‌دهد.

 

Best Practice  چیست  ( بهروش ها ) 

عطف به تعریف فوق در خصوص نرم‌افزار ERP  فرآیند اجرا و استقرار یک سامانه ERP در یک سازمان یک فرآیند زمان بر و هزینه بر است. کیفیت نظریات مدیریان و مشاوران و مدل اجرایی روی کیفیت و نتایج خروجی پروژه تاثیر مستقیم دارد. بر این اساس اگر یک نرم‌افزار ERP مثلا در یک شرکت تولید کننده و فروشنده لبنیات در زمان 2 سال اجرا و عملیاتی شود یک بهروش در حوزه شرکت‌های لبنیاتی اتفاق افتاده است که طبیعتا ارزش ایجاد شده در دو بخش نرم‌افزار و قواعد کار شرکت لبنیاتی تقسیم می‌شود که هر دو ذیقیمت هستند.

کلا خرید نرم افزار ERP علاوه بر خرید نرم افزار یک نمونه بهروش یا BEST PRACTICE هم برای شما کارشناسی شده و پیشنهاد می‌شود. به طور مثال اگر شرکت شما شرکت تولید و فروش فرش است نمونه کار اجرا شده در شرکت تولید و فروش فرش X مشابه شرکت شماست و این بهروش برای تسهیل در امر استقرار به شما پیشنهاد می‌شود. معمولا قیمت بهروش ها خیلی بیشتر از قیمت نرم‌افزار ERP  است. بدیهی است تطابق 100 درصد بین بهروش پیشنهادی و کسب‌وکار شما انتظار نمی‌رود و در جریان استقرار شرکت شما تا اگر حداکثر تا 30 درصد بهروش کپی شده نیاز به تغییر داشته باشد یعنی بهروش مناسب برای شما پیشنهاد شده است. اجرایی سازی و خروجی پروژه شما به معنی ایجاد یک بهروش جدید در صنعت شما و به نام شماست که قابل فروش است.

نکته:

شرکت های نرم‌افزاری ارائه کننده نرم‌افزار های ERP علاوه بر فروش ابزارهای نرم‌افزاری خود بهروش‌ها یا تجربه های کار قبلی خود را نیز به عنوان محصول در سبد محصولات خود دارند. وجود بهروش یا Best Practice  مناسب کسب‌وکار شما در سبد محصولات یک شرکت نرم‌افزاری فرصت خوب و مناسب برای کسب‌وکار شماست که یک تجربه موفق آزموده شده را با هزینه کمتر در زمان کم به شرکت خود تزریق کنید.

خرید نرم افزار ERP

نرم‌افزارهای ERP خارجی و به روش‌های خارجی

بهروش های مناسب برای یک شرکت در صنعت مشخص تنها به تبع استانداردهای آن صنعت نمی‌تواند شکل گیرد. شرایط کار و شرایط فرهنگی و حتی شرایط مالی و زمینه‌های رقابتی آن شرکت در کنار استراتژی‌ها و حتی قوانین کشور و عوامل متعدد دیگری در شکل گیری بهروش دخیل هستند. به‌طور مثال نمونه اجرا شده نرم‌افزار ERP خارجی در کارخانه بنز، باوجود خوب و معتبر بودن، به‌دلیل تفاوت‌های فرهنگی، شرایط کاری، نیروهای انسانی یا حتی و دستگاه‌های اتوماتیک خط تولید در کارخانه‌های تولید خودروی ایرانی هیچ کاربردی ندارد و خرید نرم افزار ERP ایرانی مناسب‌تر خواهد بود.

مدل قیمت گذاری نرم‌افزار ERP خارجی

خرید نرم افزارهای ERP خارجی در چند حوزه هزینه دارد:

  1. قیمت نرم‌افزار با توجه به لایسنس‌ها، بسته به حجم و نیاز در حد چند میلیون دلار است.
  2. قیمت بهروش یا best practice که بسته به صنعت و نمونه بهرش انتخابی از چند میلیون دلار تا چند ده میلیون دلار است.
  3. هزینه استقرار که به واسطه نیروهای اعزامی از خارج از کشور و برای مدت مشخص در نظر گرفته می‌شود، ماهیانه چند هزار دلار برای هر کارشناس است.
  4. هزینه کاربران که معمولا در سیاست‌های فروش شرکت‌های ارائه کننده ERP هزینه نرم‌افزارها از یک تعداد کاربر بالاتر به ازاء هر کاربر مبلغی بین چند صد تا چند هزار دلار در سال شارژ می‌شود یا به قیمت مشخصی برای هرکاربر فروخته می‌شود.
  5. هزینه‌های پشتیبانی و نگهداری

نکته مهم:

نرم‌افزارهای ERP به عنوان تکنولوژی سطح بالا مورد تحریم آمریکا هستند و هیچ یک از شرکت‌های معتبر بین المللی به شرکت‌های ایرانی فروش نرم‌افزار ERP ندارند؛ مگر خرید با واسطه یک شرکت ثالث و حتی استقرار نرم‌افزار و داده‌های شما در خارج از کشور که از طریق IPها قبل شناسایی نباشد؛ در صورت شناسایی، کل نرم‌افزار و داده‌های شما مصادره می‌شود.

در شهریور سال 1400 شرکت sap به دلیل فروش چند نسخه نرم‌افزار به چند شرکت ایرانی، 800 میلیون دلار توسط خزانه‌داری آمریکا جریمه شد و جریمه را پرداخت کرد.

نسخه‌های ERP ویندوزی و تحت وب

سابقه تولید و استفاده از نرم‌افزارهای حوزه مالی و اداری و صنعتی که مورد استفاده سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند بیشتر از چند دهه نیست و تمام نسخه‌های تولید شده تقریبا از یک دهه به قبل تر نسخه‌های ویندوزی هستند.

از طرفی تولید محصول در در بستر ویندوزی راحت‌تر و کم هزینه‌تر به نسبت نسخه های تجت وب است و از طرف دیگر محصولات جدیدتر دیگر بر بستر ویندوز طراحی نمی‌شوند و با تکیه بر قابلیت‌هایی مانند سرویس گرایی و API ها و ارتباطات و... تحت وب هستند.

تقریبا می‌توان ادعا کرد خرید نرم افزار ERP تحت ویندوز به معنی خرید محصولی قدیمی‌تر با سطح انتظار و قابلیت‌های کمتر است و محصولات تحت وب، نرم‌افزارهای جدیدتر و با تکنولوژی‌های بالاتر هستند. به‌طور مثال شرکت SAP در چند سال اخیر نسخه‌های وب خود را توسعه داده است و قبل از آن نرم‌افزار SAP تحت ویندوز بوده است.

توسعه محصولات ویندوزی در اکثر شرکت‌های نرم‌افزاری تقربیا جمع شده است و اصولا مسیر سلیقه و نیروهای توان و آموزش نیرو‌های برنامه نویس در سمت وب است. البته نسخه‌های موبایلی و تکنولوژی‌های نوظهور موبایلی رقیب آینده فضای وب هستند که به سرعت در حال جلو آمدن است.

نکته مهم و قابل توجه :

انتخاب یک نرم‌افزار ERP (یا حتی غیر ERP) تحت ویندوز به معنی انتخاب یک محصول رو به افول است و مطمئنا شرکت ارائه‌دهنده در سال‌های آتی یا باید از نرم‌افزار جدید جایگزین رونمایی کند یا در توسعه و پشتیبانی محصول مشکل خواهد داشت.

 

وابستگی کسب‌وکار به نرم افزار ERP

نرم‌افزار به شرط استفاده درست با ارزش ترین و مهمترین ابزار کار یک سازمان یا شرکت است. اعتبار نرم‌افزارها بعد از مدتی فقط به قابلیت‌ها و کمک آن‌ها به انجام کار محدود نمی‌شود بلکه داده‌های ثبت شده در آن‌ها به مرور زمان اهمیت و ارزش بالایی دارد.

حضور نرم افزار ERP باعث تغییر رویه‌های سازمانی و کم شدن ثبت و ضبط های کاغذی می‌شود و همین موضوع وابستگی شرکت یا سازمان را به داده‌های داخل دیتابیس نرم افزا بیشتر می‌کند و حتی جدا شدن شرکت از آن سیستم را در برخی موارد بسیار پر هزینه خواهد کرد.

داده‌های داخل دیتابیس نرم‌افزارها در طی سال‌های متمادی جمع می‌شوند و به دلیل حجم آن‌ها معمولا بایگانی فیزیکی نمی‌شوند. از دست دادن داده‌ها یعنی از دست دادن تمام سابقه اطلاعاتی چند ساله کسب‌وکار !!!

 

نکته مهم و قابل توجه :

اگر از یک نرم‌افزار قفل شکسته یا غیر مجاز (بدون رعایت کپی رایت بین المللی و تعهد تولید کننده) استفاده می‌کنید آیا در صورت لزوم و بروز هر گونه مشکلی امکان انفصال و کوچ از آن را دارید؟ آیا مالک نرم‌افزاری که شما از آن قفل شکسته استفاده می‌کردید به لحاظ قانونی الزامی به در اختیار قرار دادن داده‌های شما دارد؟

 

فروشندگان ERP خارجی در ایران

نرم‌افزارهای ERP در طی سالیان سال و با صرف هزینه های بسیار بالا و تکنولوژی متغییر و پر هزینه تولید می‌شوند. بیشتر از آن انباشت تجربه در اجرا های مختلف نزد مشتریان متعدد و اصطلاحا صیقل خوردن آن‌ها ذیقیمت است.

قیمت سیستم ERP در بخش قیمت‌ها آمده است و هزینه های بالای اجرا و بهره برداری از این سامانه‌ها اجتناب ناپذیر است. این حوزه از محصولات و تکنولوژی علاوه بر گران بدون مورد تحریم بین المللی برای فروش به ایران است و اخیرا شرکت sap جریمه سنگینی را برای استفاده از sap در چند شرکت ایرانی به دولت آمریکا پرداخت کرده است.

عطف به تحقیقات هیچ شرکت فروشنده ERP نمایندگی ایران ندارد و در صورت خرید لیسانس باید به واسطه کشورهای دیگر و به اسم دیگر نسخه‌ای بدون خدمات خریداری شود که امتیاز آن هم در صورت کشف استفاده در ایران توسط شرکت مادر بسته خواهد شد.

برخی نرم‌افزارهای ERP برای توسعه کسب‌وکار خود استفاده از بخش‌هایی از سیستم های خود را با محدودیت‌های مشخص رایگان اعلام می‌کنند. ممکن است فروشنده ERP خارجی تنها این بخش از نرم‌افزار را به شما واگذار کند و مطابق قانون اجازه استفاده بیشتر یا تجاری از آن را متعهد نباشد.

نسخه های قفل شکسته نرم‌افزارهای ERP مانند نسخه های قفل شکسته بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر در دسترس هستند. نصب و راه اندازی آن‌ها کار سختی نیست ولی مسئولیت و تبعات استفاده از نسخه قفل شکسته با استفاده کننده آن است.

برخی شرکت‌ها نیر به اعتبار نمایندگی های رسمی خارج از کشور (مانند دبی و ترکیه) اقدام به صدرو فاکتور می‌کنند ولی عطف به سیاست‌های شرکت‌های مادر اجازه فروش به ایران را ندارند. مسئولیت این نقض قانون بسته به نوع قرارداد کسب‌وکار شما با شرکت فروشنده دارد.

 

توجه شود معمولا همه نرم‌افزارهای بزرگ نسخه های کوچک غیر تجاری با محدودیت تعداد کاربر یا حجم عملیات دارند که برای مقاصد آموزشی منتشر می‌شود. در برخی موارد ممکن است افرادی این نسخه  های محدود و آموزشی را با نام نسخه اصلی بفروشند.

 

قانون کپی رایت

قانون کپی رایت یک قانون بین المللی بسیار معتبر است که با استناد به آن در صورت نقض می‌توان به راحتی از دادگاه‌های بین المللی و دادگاه‌های اکثر کشور ها اقامه دعوی نمود و حکم ادعای خسارت با مبالغ بسیار بالا گرفت. عطف به این قانون شرکت‌های محصولات خود را قفل و بسته و ... نمی‌کنند و فقط روی محصول عدم اجازه استفاده را درج میکنند و همین درج برای اقامه دعوی کافی است.

در برخی از کشور های اروپایی موقع فروش نرم‌افزارها حتی سورس نرم‌افزار توسط وکلا آشنا به جهت رعایت قوانین کپی رایت در استفاده از component های داخلی و در جریان برنامه نویسی بررسی و مستند دعوی قرار می‌گیرد.

در نسخه‌های تحت وب، سابقه سایت شما روی سرور های اینترنتی نگهداری می‌شود و نمی‌توان بعد از ادعا نرم‌افزار را پاک کرد.

مشکل قانونی برای استفاده کننده از نرم‌افزار

طرف دعوی کپی رایت استفاده کننده از نرم‌افزار است و نه فروشنده‌ی آن؛ که بر همین اساس در صورت خرید از فروشنده نامعتبر یا عقد قرارداد با شرایطی که فروشنده در انتقال مالکیت آن فروش لیسانس را به شما تضمین نکند و یا اجازه فروش را نداشته باشد، مسئولیت‌های قانون کپی رایت به شما منتقل می‌شود. شما در دعوی جداگانه در صورت داشتن مستندات قابل قبول می‌توانید از فروشنده را طرف دعوی قرار دهید و ادعای خسارت کنید.

بر خلاف محاکم ایرانی که مقوله نرم‌افزار و مالکیت معنوی آن در حد حرف بوده و امکان اثبات نقض کپی رایت به سادگی میسر نیست در محکم بین المللی خسارت‌های کپی رایت و ادعا های آن بسیار بالا بوده و به راحتی قابلیت اثبات دارد.

صدها ارائه دهنده نرم‌افزار وجود دارند که سیستم های ERP با کیفیتی را ارائه می دهند، بنابراین ممکن است اطلاع از اینکه کدام محصول برای کسب‌وکار شما بهتر عمل می‌کند، کمی دشوار باشد.

 در ادامه برخی از فاکتورهایی که می‌توانید برای خرید نرم افزار ERP در نظر بگیرید را شرح می‌دهیم.

  • ویژگی های نرم‌افزار را رصد کنید.

سیستم‌های ERP ممکن است شامل مجموعه های مختلفی از ویژگی ها شوند، ولی مهم است که شما تمام ابزارهای ضروری برای عملیات کسب‌وکار خود را در اختیار داشته باشید. علاوه بر اطلاع از وجود این ویژگی ها در نرم‌افزار ERP منتخبتان، باید آن را برای ویژگی های خاص صنعتی نیز بررسی کنید؛ برای مثال، اگر صاحب یک کارخانه یا کارگاه تولیدی هستید، مهم است که راهکار ERP، نرم‌افزار تولید را ارائه دهد.

نکته مهم در اینجا این است که باید بررسی کنید آیا سیستم مورد نظرتان دارای ویژگی های خاصی است که بتواند عملکرد شما را بهبود بخشد یا خیر.

  • اگر نرم‌افزاری نمی‌تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری رساند، آن را کنار بگذارید.

هر کسب‌وکاری مجموعه ای از اهداف بلندمدت دارد؛ بنابراین، مهم است که یک نرم‌افزار ERP ایرانی یا خارجی پیدا کنید که به شما امکان دستیابی به آن ها را بدهد؛ به عنوان مثال، اگر هدف نهایی شما گسترش کسب وکار محلی خود به یک شرکت سهامی بین المللی است، نمی توانید سیستمی را خریداری کنید که برای کسب‌وکارهای کوچک ساخته شده است؛ چرا که آن ها در آینده قادر به پشتیبانی از نیازهای شما نخواهند بود.

  • از قابلیت سفارشی سازی نرم‌افزار ERP ایرانی یا خارجی منتخب اطمینان حاصل کنید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، انعطاف پذیری سیستم ERP کسب‌وکار شما است. مهم است که شما نرم‌افزاری را انتخاب کنید که بتواند با نیازهای متغیر کسب وکار شما سازگار شود. برخی از سوالاتی که قبل از خرید نرم افزار ERP باید از فروشنده مورد نظرتان بپرسید عبارتند از:

آیا می تواند با سیستم های شخص ثالث یکپارچه شود؟ آیا می‌توانید پلتفرم را بدون کمک فنی پیکربندی کنید؟آیا فروشنده مورد نظرتان گزینه های مختلف استقرار را ارائه می دهند؟ آیا دسترسی به نرم‌افزار با استفاده از موبایل امکان پذیر است؟

  • نیازهای سخت افزاری سیستم را ارزیابی کنید.

خرید نرم افزار ERP ناسازگار با سخت افزار شما مسئله ناخوشایندی است.  نه تنها خرید دستگاه های جدید برای فرایندهای شما پرهزینه است؛ یادگیری نحوه کار این تجهیزات نیز می تواند بخش بزرگی از وقت شما را بگیرد. قبل از خرید هر نرم‌افزاری، حتما در مورد نیازهای سیستم آن بیشتر بدانید. برای شروع، بررسی کنید که چه نوع سیستم عاملی می تواند از آن پشتیبانی کند و پردازنده کامپیوتر شما چقدر باید قدرتمند باشد.

  • از فروشنده در مورد لایسنس نرم‌افزار ERP سوال کنید.

باید قیمت سیستم ERP را با دقت ارزیابی کنید. برای خرید نرم افزار ERP ایرانی یا خارجی، فقط قیمت پایین آن را در نظر نگیرید. محصولی را انتخاب کنید که بیشترین مطابقت با اهداف کسب‌وکار شما را داشته باشد. فروشندگانی را انتخاب کنید که لایسنس نرم‌افزار را به همراه آن ارائه می‌دهند؛ آن ها همچنین باید خدماتی مانند پشتیبانی از مشتری، به روزرسانی محصول و تعمیر و نگهداری را در اختیار شما قرار دهند.

 

چه کسب‌وکارهایی به خرید نرم افزار ERP نیازمند هستند؟

از آن‌جایی که انواع مختلفی از سیستم‌های ERP وجود دارد، شناخت محصول خاص یک شرکت و اهداف عملیاتی و تجاری بسیار مهم است. در ادامه به بررسی ۹ کسب‌وکاری که نیازمند تهیه و خرید نرم افزار ERP هستند می‌پردازیم.

1. شرکت‌های کوچک تا متوسط ​​که خواهان مزایای ERP هستند، اما نسبت به هزینه‌های اولیه محتاط‌‌اند

خرید نرم افزار ERP برای کسب‌وکارهای کوچک تا متوسطی که قصد بهبود فرایندهای تجاری و کاهش هزینه‌ها و ناسازگاری‌های سیستم‌های جزیره‌ای را دارند ضروری است. خرید سیستم‌های ERP ابری که هزینه کمتری دارد برای این کسب‌وکارها گزینه مناسب‌تری است.

۲. صنایعی که نیازمند خرید نرم افزار ERP متناسب با فرایندهای خاص خود هستند

برخی از شرکت‌ها در صنایع بسیار تخصصی، نیازمند سیستم ERP متناسب با نیازهای خاص کسب‌وکار خود هستند. در این شرایط سیستم‌هایERP  سفارشی‌سازی شده، زیرساخت‌ها و گردش‌های کاری مناسب را برای اجرای فرایندهای منحصربه‌فرد آن صنعت فراهم می‌کنند. خرید نرم افزار ERP سفارشی‌سازی شده فرصت مناسبی را به این کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. به عنوان مثال ماژول مدیریت ارتباط با مشتری، به دلیل یکپارچگی با انواع ماژول های ERP، اطلاعات لازم را دریافت می‌کند و از ورود چندباره اطلاعات به‌صورت دستی جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

3. شرکت‌های بزرگی که به شرکت‌های تابعه جدید یا دفاتر دورکار نیاز دارند

برخی از شرکت‌های بزرگ برای مدیریت فرایندهای داخلی خود نسخه تحت ویندوز ERP را دارند اما به راهی سریع برای مدیریت دفاتر جهانی یا شرکت‌های تابعه جدید نیازمند هستند. در این شرایط، نرم‌افزارهای تحت وب می‌توانند سریع‌تر راه‌اندازی شوند و به شرکت مادر فرصت دهند تا آن‌ها را بعدا با سیستم ERP داخلی ادغام کند. این رویکرد همچنین می‌تواند با ساده‌سازی جذب کارمندان جدید، به شرکت در زمینه مدیریت منابع انسانی کمک کند. با گذشت زمان، مدیران کسب‌وکار می‌توانند درباره ادامه استفاده از نرم‌افزارهای داخلی تحت وب تصمیم‌گیری کنند.

۴. تولیدکنندههایی باید عملیات و حساب هزینه‌ها را ساده کنند

یک تولیدکننده باید فرایندهای تولیدی خود را یکپارچه کند، بهره‌وری را بهبود بخشد و در نهایت از اختلافات داده‌ها و هزینه‌های لایسنس و پشتیبانی نرم‌افزارهای متفاوت برای عملکردهای مختلف خلاص شود. در چنین شرایطی،‌خرید نرم افزار ERP یکپارچه با ویژگی‌های برنامه‌ریزی نیازمندی‌های مواد قوی برای حل مسائل معمولMRP، مانند خرید و مدیریت اجزا و مواد خام، و همچنین ردیابی سفارش‌ها بهترین گزینه ممکن است. چنین سیستمی می‌تواند به خودکارسازی عملکردهای مهمی مانند مدیریت موجودی، خرید مواد و مدیریت دارایی کمک کند. در نهایت، ارائه دهنده نرم‌افزار ERP می‌تواند آن را برای نظارت بر عملکرد تجهیزات و کاهش هزینه تعمیرات گسترش دهد.

5. شرکت‌های در حال گسترش در سطح جهانی

شرکتی که از نرم‌افزارهای حسابداری پایه استفاده می‌کند و در حال گسترش در سطوح جهانی است، باید فرایندهایی مانند تبدیل ارز را برای جلوگیری از انجام دستی آن‌ها خودکار کند. علاوه بر این، شرکت به بینشی عمیق‌تر در امور مالی، گزارش‌دهی بلادرنگ و دسترسی از راه دور دارد. خرید نرم افزار ERP می‌تواند مشکل‌گشای شرکت‌های درحال توسعه باشد.

۶. سازمان‌های خدماتی که خواستار هماهنگی بیشتر برای کاهش تخلفات هستند

شرکت‌های خدماتی نیازمند هماهنگی بهتر واحدهای مالی، فروش و عملیاتی و کاهش خطاهای عملیاتی به دلیل عدم هماهنگی داده‌ها هستند. این نمونه از شرکت‌ها، سیستم ERP سرویس محور را انتخاب می‌کنند که می‌تواند درگیری‌های سرویس را ردیابی کرده و فعالیت‌ها، مصرف منابع و هزینه‌ها را در حین رخ دادن ثبت کند. علاوه بر این، می‌تواند با استفاده از سیستم CRM از به موقع برطرف شدن نیازهای مشتریان اطمینان حاصل کند.

۷. شرکت‌های متوسطی که به تجزیه و تحلیل‌های بهبود یافته نیاز دارند

یک شرکت متوسط قصد دارد سیستم ERP را برای تجزیه و تحلیل‌های بهتر و بهبود کارایی‌های عملیاتی خریداری کند. این شرکت تصمیم دارد بخشی از هوش تجاری(BI) را به سیستم ERP خود اضافه کند؛ اما همچنین می‌خواهد چرخه‌های مالی خود را کوتاه کند، دقت حسابداری را بهبود بخشد و از مدل‌سازی مالی پیشرفته و ارزیابی ریسک بهره‌مند شود.

این کسب‌وکار مجموعه ERP با قابلیت‌های مدیریت مالی قوی، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده را برای ارائه اطلاعات بلادرنگ برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر انتخاب می‌کند. اگر این شرکت قصد فروش محصولات خود به صورت آنلاین را داشته باشد، می‌تواند از قابلیت‌های تحلیلی برای بهبود تجربه خرید اینترنتی مشتریان خود استفاده کند.

۸. شرکتی که یک سیستم ERP انعطاف پذیر و مقیاس پذیر می‌خواهد

برخی از شرکت‌ها با گذشت زمان قصد اضافه کردن ماژول‌های دیگر به نرم‌افزار ERP کسب‌وکار خود را دارند. در این شرایط، خرید نرم افزار ERP انعطاف پذیر و قابل توسعه به سود این کسب‌وکار خواهد بود، حتی اگر به همه ماژول‌ها نیاز فوری نداشته باشد.

موارد استفاده ERP و سیستم‌ها پیچیده هستند و این پیچیدگی‌ها، خطرات هر پیاده‌سازی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، ‍انتخاب فروشنده مناسب به اندازه انتخاب سیستم اهمیت دارد.

از آنجا که موارد استفاده از ERP، ماژول‌ها و فروشندگان متفاوت است. برای جلوگیری از سردرگمی،  قبل از خرید نرم‌افزار از نحوه ساختار و عملکرد سیستم به‌خوبی آگاه شوید.

 

 

 سخن آخر و چند پرسش:

  1. ارزش ذاتی نرم‌افزارهای ERP به تجربه پیاده سازی آن‌ها در کسب  کارهای مشابه است. نرم‌افزار های ERP  در فضای شرکت‌ها خارجی و با فرهنگ و قواعد و قوانین آن شرکت‌ها شکل گرفته اند.

این تجربه هر چند خوب چقدر در ایران امکان پیاده سازی و بهره برداری و انطباق دارد؟

  1. در استفاده از نسخه های قفل شکسته یا غیر مجاز مخصوصا نسخه های تحت وب با دسترسی به اینترنت از هر کلاینتی، آیا شرکت تولید کننده سیستم‌های ERP امکان جلوگیری از استفاده غیر مجاز از محصول خود را ندارد؟  

به لحاظ فنی الزام قاعده منطقی مانند الزام اتصال به سایت فروشنده و کنترل اعتبار سریال محصول به سادگی امکان هر گونه نصب استفاده غیر مجاز را سلب می‌کند!!!

چرا این الزام در بسیاری از نرم‌افزار‌های حتی گران قیمت گذاشته نشده است؟

  1. مطابق با استعلام سال 1399 علاوه بر هزینه خرید لیسانس نرم‌افزار هزینه اعزام کارشناس درجه دوم در نرم‌افزار sap (از هندوستان) حدود هر ماه 32000 دلار است و برای استقرار یک سیستم ERP  بیش از ده نیرو برای چند سال لازم است تا سیستم‌ها مستقر شوند.

آیا الزامات قوانین بین المللی مانند تحریم و امکان قانونی فروشنده به عدم سرویس‌دهی با توجه به حساسیت داده‌ها و جریان کار سازمان و هزینه های بسیار بالا پیاده سازی منطقی است؟

هزینه‌های نگهداری و تغییر و توسعه نرم‌افزار های خارجی برای سال‌های آتی در وضعیت اقتصادی کنونی برای کسب‌وکار ایرانی قابل تحمل است؟ 

 

 

 

 

 

ERP

نرم افزار ERP سیاق

مقالات مرتبط