حسابداری
چک بانک و خزانه
انبارداری
فروش و بازرگانی
اتوماسیون اداری
دارایی ثابت
بودجه
خرید و تدارکات
اطلاعات عمومی سیستم
حسابداری تعهدی
تدارکات فرآیند محور
صدور سند از لیست بانک
مدیریت قراردادها
اشخاص و شرکت ها
خزانه داری دولتی
بهایابی
بودجه ریزی عملیاتی
راهنما های عمومی
مدیریت پرونده های حقوقی
مرکز پیامک
شایستگی های شغلی
حسابداری مالیاتی

کالاها

 در این فرم می توان انواع کالاها و خدمات فروش را تعریف نمود.

  • مسیر دسترسی به فرم:

    فروش بازرگانی اطلاعات پایه کالاها

در این فرم ابتدا لیست کالاهای تعریف شده را مشاهده می کنید.

جهت ایجاد کالای جدید برروی گزینه ی"اضافه" کلیک نموده سپس در فرم باز شده موارد را وارد نمائید:

  1. گروه کالا که از قبل درگروه بندی کالاهای فروش تعریف شده است را انتخاب نمائید.
  2. نام کالای  یا خدمات مورد نظر را وارد نمائید.
  3. نوع کالا در نرم افزار بصورت پیش فرض دارایی ثابت، مواد، نیمه ساخته، محصول و سایر تعریف شده است. با توجه به کالای فروش مورد نظر نوع آن را نیز تعیین نمائید.
  4.  در سربرگ یا تب مشخصات کالا واحد سنجش کالای فروش را انتخاب نمائید.( واحدهای کالا از قبل در زیرسیستم انبارداری فرم واحدها باید تعریف شده باشند.)

در پایان  برروی گزینه ی "ثبت اطلاعات کالا" کلیک نمائید.

نکته : موارد ذکر شده جهت ثبت و تکمیل اولیه یک کالا در نرم افزار الزام است. مواردی نیز برای اساس ویژگی کالاهای مختلف و موارد استفاده ی آن در انبار و فروش وجود دارند که در اینجا به توضیح آن می پردازیم.

 

 در سربرگ مشخصات کالا موارد شامل :

  1. مدل: در این فیلد می توان مدل کالای مورد نظر را وارد نمود.
  2. شماره فنی / بارکد : از این دو فیلد برای ورود شماره فنی کالا و بارکد (کدهای منحصر بفرد کالا که برای شناسایی آن می باشد) می توان استفاده نمود.
  3. محل تولید: در این فیلد می توان شعبه یا مرکز تولید کالا را وارد نمود.
  4. حساب تفصیل: جهت صدور سند حسابداری فروش در سطح تفصیل می توان برای کالا حساب تعیین نمود.
  5. الزام ثبت عامل ردیابی: در تعریف کالاها عواملی همچون سریال عددی و کاراکتری، تاریخ انقضا و غیره وجود دارند که عامل ردیابی کالاها در انبار و فروش می باشند. جهت تعیین این عوامل هنگام تعریف کالای مورد نظر تیک الزام ثبت عامل ردیابی را فعال نمائید. در کادر مقابل می توان عامل ردیابی را با توجه به نوع آن (عددی-تاریخ-ساعت-رشته ای) انتخاب و تعریف نمود.

نکته 1: هنگام تعریف نوع ردیابی می توان خروج کالا را بصورت اتوماتیک فعال و نوع خروج را براساس کوچکترین یا بزرگترین انتخاب نمود.

نکته2 : همچنین می توان با فعال نمودن گزینه ی "ثبت عامل ردیابی در هنگام خروج" برای کاربر انتخاب عامل ردیابی در ثبت سند خروج از انبار را الزام نمود.

نکته 3 : با فعال نمودن گزینه ی "الزام منحصر به فرد بودن عامل ردیابی" می توان از ورود عامل ردیابی بصورت تکراری جلوگیری نمود.


  1. الزام ثبت طرف حساب: با فعال نمودن این گزینه انتخاب طرف حساب در ثبت اسناد فروش و انبار با کالای مورد نظر بصورت اجباری خواهد بود.
  2. الزام ثبت رهگیری: با فعال نمودن این گزینه ورود کد رهگیری در ثبت اسناد اجباری خواهد شد.
  3. الزام ثبت محل فیزیکی : با فعال نمودن این گزینه انتخاب محل فیزیکی در ثبت اسناد اجباری خواهد شد.
  4. کنترل موجودی محل فیزیکی: با فعال نمودن این گزینه هنگام انتخاب کالای مورد نظر در ثبت اسناد موجودی کالا در انبار انتخاب شده بررسی می شود و به کاربر اجازه ثبت کالا بدون موجودی را نخواهد داد. ( محل های فیزیکی در نرم افزار همان انبارهای کالا می باشند که یا ساختار درختی از قبل در زیر سیستم انبارداری تعریف شده اند.)
  5. الزام ثبت پروژه:  با فعال نمودن این گزینه انتخاب پروژه در ثبت اسناد اجباری خواهد شد.

در سربرگ اطلاعات انبار موارد شامل :

  1. محل قفسه : در این فیلد می توان مکان کالا در انبار یا محل فیزیکی آن را مشخص نمود.
  2. برآورد زمانی سفارش: در این فیلد می توان تخمین زمان انجام و تهیه ی سفارش را وارد نمود.
  3. پیش فرض سفارش: در این فیلد می توان مقدار پیش فرض برای کالای مورد نظر در زمان سفارش را تعیین نمود.
  4. نقطه سفارش: در این فیلد می توان میزان کالا جهت ثبت سفارش را تعیین نمود. ( بدین معنی زمانی که میزان کالا در انبار به این میزان رسید سفارش جهت خرید و تامین کالا در انبار ثبت شود.)
  5. طبقه: در این فیلد می توان طبقه ی کالا را تعیین نمود. (کالاها در فرم طبقه های کالا براساس معین موجودی از قبل تعریف شده اند.)
  6. ثبت عطف ورود هنگام خروج کالا:  در هنگام ثبت حواله یا خروج کالا فیلد کد عطف وجود دارد که با انتخاب این گزینه در تعریف کالا( الزام- اختیاری-هشدار) می توان ضرورت ثبت  کد عطف در اسناد

ورود به انبار کالای مورد نظر را تعیین نمود.


  1. وزن و واحد: برای کالاهای وزنی در این فیلد می توان مقدار وزن و واحد آن را مشخص نمود.
  2. حجم و واحد: در این فیلد می توان مقدار حجم و واحد مربوط به آن برای کالا تعیین نمود.
  3. واحد دوم کالا: در این فیلد می توان واحد فرعی یا دوم کالا در ثبت اسناد انبار را تعیین نمود.


در سربرگ اطلاعات فروش موارد شامل :

  1. قیمت روی کالا: در این فیلد می توان قیمت روی کالا را وارد نمود.
  2. گروه کالای فروش: در این فیلد می توان گروه کالای فروش را تعیین نمود. ( از قبل در فرم گروه بندی کالای فروش با ساختار درختی تعریف شده اند.)
  3. طبقه کالای فروش: در این فیلد طبقه فروش را تعیین نمائید.
  4. واحد پیش فرض صدور سند: در این فیلد واحد کالای مورد نظر در ثبت اسناد فروش را تعیین نمائید. ( در این حالت با انتخاب کالا در اسناد فروش بصورت پیش فرض واحد تعیین شده نمایش داده می شود و امکان تغییر نیز خواهد داشت.)
  5. مشمول ارزش افزوده: با فعال نمودن این گزینه محاسبه ی مالیات و عوارض برای کالا بصورت خودکار در ثبت اسناد فروش انجام میگردد.
  6. مشمول عوارض بهداشت: طبق قانون در سال 98 برخی از کالاهای آسیب رسان ( مانند انواع نوشابه گازدار و انرژی زا، فرآورده های حجیم شده غلات، سوسیس و غیره) مشمول عوارض با درصد تعیین شده، می باشند. در صورتی که کالای مورد نظر جزء موارد فوق می باشند می توان با فعال نمودن این گزینه درصد عوارض آن را در اسناد فروش تعیین و محاسبه نمود.

در سربرگ اطلاعات خرید گروه کالای خرید که از قبل در گروه بندی کالاهای تدارکات تعریف شده است را تعیین نمائید.


همچنین برای حذف یا ویرایش کالا می توان با کلیک برروی گزینه ی "حذف" و "ویرایش" اقدام نمود. توجه داشته باشید برای حذف کالا نباید برای مورد انتخاب شده در محل فیزیکی،گروه بندی کالاها، طبقه کالاها، اسناد فروش و انبار مورد استفاده قرار گرفته باشد. در غیر این صورت اجازه حذف آن را نخواهید داشت.

پس از تعریف کالا از طریق گزینه ی" عملیات" نیز می توان برخی دیگر از مشخصه های کالا را تعیین نمود.


این موارد شامل:

  1. واحدهای فرعی: با انتخاب این گزینه می توان واحد یا واحدهای دیگر کالا را جهت ثبت در اسناد انبار و فروش تعریف و تعیین نمود.

جهت تعریف یک واحد فرعی جدید ابتدا برروی گزینه ی" اضافه" کلیک نموده سپس در فرم باز شده در فیلد "هریک" واحد فرعی را انتخاب و در فیلد "برابر" مقدار آن را وارد نمائید. سپس برروی گزینه ی "ثبت" کلیک نمائید.

  1. ​​​​​​​انبار های کالا: در این قسمت می توان انبارهای مربوط کالای مورد نظر( از جهت اجازه ی ورود و خروج کالا در ثبت اسناد انبار و فروش) را تعیین نمود.


  1. مشخصه های فنی :
  2. ویژگی های کالا: در این قسمت می توان برخی ویژگی های خاص کالا که متناسب با آن ویژگی در اسناد انبار و فروش ثبت می شوند را تعریف نمود. در این بخش برای هر کالا می توان تا 5 عنوان ویژگی و تعداد نامحدود ویژگی برای هر عنوان تعریف نمود.

در فرم تعریف کالاها علاوه بر تعریف تک به تک کالاها، این قابلیت وجود دارد تا تمامی کالاها بصورت یکجا از طریق فایل الگو اکسل تعیین و در نرم افزار ثبت شوند.

 جهت ورود کالاها از طریق اکسل ابتدا برروی گزینه ی"ورود کالا از اکسل" کلیک نمائید.


سپس در فرم باز شده ابتدا برروی گزینه ی" دریافت فایل نمونه" کلیک نموده و فایل ذخیره شده را با عنوان sample  باز نمائید.

در نمونه فایل تمامی اطلاعات ورود کالا را در ستون های جداگانه مشاهده می کنید.

پس از تکمیل اطلاعات و ذخیره ی مجدد آن، فایل را بسته و در فرم ورود کالا از فایل اکسل از گزینه ی"انتخاب فایل" آن را انتخاب نموده سپس گزینه ی " ورود از فایلCSV"را زده تا اطلاعات فایل را در لیست مشاهده  کنید. در پایان برروی گزینه ی "ثبت اطلاعات" کلیک نمائید.







ابزارک تصویر
ابزارک تصویر
ابزارک تصویر
ابزارک تصویر
ابزارک تصویر
ابزارک تصویر
ابزارک تصویر
ابزارک تصویر