حسابداری
چک بانک و خزانه
انبارداری
فروش و بازرگانی
اتوماسیون اداری
دارایی ثابت
بودجه
خرید و تدارکات
اطلاعات عمومی سیستم
حسابداری تعهدی
تدارکات فرآیند محور
صدور سند از لیست بانک
مدیریت قراردادها
اشخاص و شرکت ها
خزانه داری دولتی
بهایابی
بودجه ریزی عملیاتی
راهنما های عمومی
مدیریت پرونده های حقوقی
مرکز پیامک
شایستگی های شغلی
حسابداری مالیاتی

کالاها

هرگونه ملزومات، قطعات یدکی ماشین آلات، ماشین آلات تولید، مواد اولیه، قطعات نیمه ساخته، محصول نهایی، ابزار تولید و ساخت، اقلام مصرفی غیر مستقیم تولید و ساخت، تجهیزات رایانه ای، ملزومات اداری، کالای تجاری که برای تولید یا پشتیبانی تولید یا فروش یا انجام خدمات استفاده می شود و تحت کنترل انبار می باشد، کالا نامیده می شود .

کالا عبارت از ماهیتی است که از نظر شناسایی هنگام ورود و خروج قابلیت تشخیص از بقیه را داشته باشد و ما مفهوم موجودی و شمارش را در انبار برای آن بتوانیم لحاظ کنیم. بنا به این تعریف ممکن است کالای X در یک شرکت به خصوص داخلی و خارجی بودنش یا رنگش اصلا اهمیت نداشته باشد و موجودی کالا چه داخلی و چه خارجی با هم شمرده شود و در شرکت دیگر همین کالا داخلی و خارجی بودنش مهم باشد و ما نیاز داشته باشیم موجودی کالای داخلی X و موجودی کالای خارجی X را جدا کنیم و موقع ورود و خروج بین این دو دقیقا شمارش جدا داشته باشیم. این موضوع بسته به تجربه و عملکرد و نیاز انباردار تعیین می شود.


  1. اطلاعات کالا

به وسیله دکمه افزودن کالا می توانید کالا ها را به سیستم وارد کنید.


مشخصات کالا

 در این حالت سیستم آخرین کد کالا قابل انتساب را به شما روی باکس کد کالا پیشنهاد میدهد که توسط شما قابل تغییر است)در صورتی که نوع کد دهی کالا بر اساس گروه کالا باشد این کد قابل تغییر نیست و با انتخاب گروه کالا کد جدید می گیرد( و منتظر ورود اطلاعات تکمیلی کالا و تایید شما می شود.

اطلاعات تکمیلی شامل نام و نام لاتین کالا و مدل و شماره فنی و بارکد و محل تولید)سازنده( و محل قفسه )محل قرار گیری در انبار فیزیکی( و اعداد مربوط به شارژ انبار و ... است.

حساب تفصیل به شکل پیش فرض هنگام ارسال سند به سیاق معین کالا موجودی مواد کالا با تفصیل انبار مشخص می شود اما اگر نیاز باشد هر کالا با تفصیل خودش به حسابداری ارسال شود در این قسمت حساب تفصیل را پر خواهید کرد و هنگام ارسال سند حسابداری می توانید از تفصیل کالا استفاده نمایید. مابقی فیلد ها برای ثبت اطلاعات بیشتر برای کالا است و می توانید در هنگام سند بر اساس آن ها نیز جستجو انجام دهید.


اطلاعات انبار

  • محل قفسه در این فیلد می توانید محل قفسه که کالا در ان است پر کنید.
  • نقطه سفارش بر اساس قاعده شارژ انبار ما برای هر کالایی یک سقف سفارش در نظر میگیریم و این بدان معنی است که وقتی موجودی به این عدد رسید لازم است از این کالا سفارش خرید داده شود که در جای خود نحوه سفارش توضیح داده می شود.
  • برآورد زمانی سفارش این فیلد تعیین می کند حداکثر زمانی که تا سفارش طول می کشد چقدر است.
  • پیش فرض سفارش از این فیلد برای تعیین تعداد آن کالا به واحد اصلی برای هر بار سفارش استفاده می شود.
  • طبقه در این قسمت از بین طبقه حساب هایی که در پیکربندی تعریف کردید یکی را انتخاب می کنید.
  • ثبت عطف ورود هنگام خروج کالا چنانچه در تعاریف اولیه گفته شد مطابق قواعد ایزو در برخی از کالاهای مهم لازم است معلوم شود خروجی که از انبار زده می شود از محل کدام پارت ورود کالا است. منظور از پارت ورود کالا هر دفعه ورودی است که به انبار از یک کالا انجام می شود.


  1. انبارهای کالا

تخصیص هر کالایی به انبار با کلیک بر روی انیارهای کالا در فرم کالا انجام می شود نام تمامی انبار های تعریف شده در پیکربندی در این فرم نمایش داده می شود و شما با انتخاب آن انبارها )تیک زدن مربع کنار نام انبار ( می توانید آن کالا را به آن انبار اختصاص دهید، شما می توانید هر کالا را به چند انبار اختصاص دهید و محدودیتی ندارید.

نکته:در صورتی که کالا را به هیچ انباری اختصاص ندهید آن کالا در اسناد انبار قابل مشاهده و ثبت سند نیست.

  1. واحدهای فرعی

واحد فرعی هر کالا به جز واحد اصلی ممکن است واحد دیگری داشته باشد که آن را واحد فرعی می نامند دقت داشته باشید واحد فرعی حتما باید ضریبی از واحد اصلی باشد و نمی توانید یک واحد فرعی بدون ارتباط با واحد اصلی تعریف نمایید برای تعریف واحد فرعی کالا را انتخاب نمایید و سپس واحدهای فرعی را بزنید و در صفحه ای که باز می شود ضریب آن ها را تعریف کنید.

برای اضافه کردن واحد فرعی روی + کلیک کنید و در فرم زیر تفاوت تعریف واحد فرعی با تیک تعریف معکوس یا بدون تیک تعریف معکوس می توانید ببینید.

  • در تعریف با تیک تعریف معکوس شما تعیین می کنید هر یک واحد از واحد فرعی انتخابی چند واحد از واحد اصلی کالای جاری است.
  • در تعریف بدون تیک معکوس شما تعیین می کنید هر یک واحد از واحد اصلی کالا جاری چند واحد از واحد فرعی انتخابی است.


نکته :روابط بین واحدها و ضریب تبدیل بین دو واحد که در این فرم تعریف میشود بیشتر در مواردی مانند رابطه استاندارد متر و سانتی متر و تن و کیلو و ... که در کالاهای مختلف یک جور است معنی دارد. در مرحله بعدی هنگام تعریف کالا این امکان را خواهیم داشت که از این تعاریف کمک بگیریم و همچنین خواهیم توانست این رابطه را کالا به کالا متفاوت تعریف کنیم . به طور مثال هر بسته در کالای 1 ممکن است 21 عدد باشد و لی در کالای 2 هر بسته 12 عدد باشد. این ضریب ضریب اختصاصی است.

ابزارک تصویر