خزانه
انبار
فروش
پرسنلی و حقوق و دستمزد
اموال و دارایی ثابت
حسابداری تعهدی

نحوه تهیه گزارشات در نرم افزار سیاق به چه صورت می باشد؟همدانی زاده


پس از ثبت اسناد مهم ترین قسمت یک سیستم یکپارچه گزارشات دقیق از اطلاعات ثبت شده است برای این منظور فرم هایی در سیاق تهیه شده است  که نحوه استفاده و کارایی آن ها در ادامه توضیح داده شده است

1-مرور تحلیلی تعدادی و ریالی:

در این قسمت شما می توانید به وسیله گزارش ماتریسی که وجود دارد انواع گزارشات را مشاهده کنید  در قسمت تعدادی فقط تعدادرا مشاهده می کنید و در قسمت ریالی فیلد های ریالی نیز به آن اضافه می شود

 



همانطور که مشاهده می کنید در این قسمت شما می توانید با انتخاب سطح مرور )سطح اصلی گزارش است(فیلتر های دیگر را انجام دهید

برای مثال در تصویر فوق می خواهیم طرف مقابل های انبار محصول را ببینیم برای این منظور سطح مرور را انبار انتخاب می کنیم و ریز طرف مقابل را بزنید

درفرم فوق شما می توانید کاردکس یک کالا را مشاهده کنید با انتخاب سطح مرور روی انبار و ریز کالا می توانید کلاهای موجود در این انبار را مشاهده کنید و با انتخاب گزینه پایین فرم کاردکس کالا را مشاهده کنید


با انتخاب انبار و ریز کالا و انتخاب یک کالا می توانید کاردکس آن کالا و لیست اسناد آن را مشاهده کنید همانطور که مشاهده می کنید در قسمت پایین فرم فیلتر های انجام شده نمایش داده می شود

در این فرم نیز فیلترهایی که قبلا توضیح داده شد وجود دارد همچنین می توانید به وسیله از سال مالی تا سال مالی بالای فرم گزارشات را در سال های مالی قبلی مشاهده کنید

فرم مرور تحلیلی انبار تعدادی همانند فرم بالا است و فقط ستون های ریال را ندارد 2-مرور اسناد انبار

فرمهای مرور در اکثر زیر سیستمهای سیاق وجود دارند و به منظور مشاهده و جستجو و گزارش گیری اسناد یک زیر سیستم در طبقه بندی های مختلف کاربرد دارند.

فرم مرور اسناد انبار لیست تمام اسناد صادر شده در انبار را به صورت چهار سطح طبقه بندی شده ذیل نمایش میدهد:

  1. سطح اول به تفکیک موثر در موجودی و غیرموثر بودن و ورود یا خروج بودن اسناد
  2. سطح دوم نوع سند انبار
  3. سطح سوم سند انبار
  4. سطح چهارم ریز سند انبار

تمام سطوح )به جزء سطح اول( در حالت عادی رکوردهای مربوط به سطح بالاتر خود را نمایش میدهند و اگر تیک نمایش همه موارد را در بالای فرم بزنیم لیست تمام رکوردهای مرتبط با آن سطح را نمایش خواهند داد. مثلا وقتی سطح دوم روی نوع سند رسید کالا باشیم و Enter را بزنیم سطح پایین یعنی لیست اسناد فقط رسیدهای کالا را در خود دارد و اگر تیک نمایش همه اسناد را در قسمت بالا بزنیم تمام اسناد بدون توجه به نوع آنها در لیست می آید.


در بالای فرم با فیلتر های محدوده تاریخ و محدوده سند میتوانید روی اسناد خود محدوده گذاری نمایید.

تیک محاسبه مانده از عطف فقط در سطح ریز سند و برای اسناد ورود موثر در موجودی معنی دارد و مطابق قواعد عطف از ورود هنگام خروج کالا سیستم محاسبه میکند که از هر پارت ورود چند قلم تا کنون خارج و مانده آن پارت چقدر است. این محاسبه موقعی درست است که در یک کالای خاص الزام ثبت عطف ورود هنگام خروج را در تعریف کالا داده باشید و در نتیجه هنگام هر گونه خروجی از آن کالا سیستم محل پارت ورود آن کالا را از کاربر بپرسد و در این قسمت محاسبه نماید که از کل ورودی چقد خروج داشته ایم و مانده پارت چقدر است.

 

4-کاردکس کالا :

در مرور تحلیلی تعدادی انیار ،بعد از انتخاب انبار مورد نظر و انتخاب ریزکالا،میتوانید از کالای موردنظر گزدش بگیرید تا ریز گردش آن کالا را ببینید.




در 

توجه :

 محاسبات مانده از عطف محاسبات سنگینی است و ممکن است زمانگیر باشد. جهت راحتی اول کالای مورد نظر خود را فیلتر نمایید و سپس این تیک را فعال کنید. قبل از فعال کردن این تیک فیلد مربوط به مانده از عطف همواره خالی است و با زدن این تیک محاسبه میشود.

تیک مانده مبنا فقط در سطح ریز سند و برای تمام انواع سندی که سایر اسناد از آنها مبنا میگیرند معنی پیدا میکند و نشان میدهد که از محل این سند تاکنون چند قلم عطف گرفته و چند قلم مانده داریم. شبیه مورد مانده از عطف محاسبات این گزینه نیز سنگین است و نکات بالا باید رعایت شود. به طور مثال مثلا اگر لیست ریز اسناد درخواستهای فروش جهت خروج کالا را داشته باشیم و این تیک را بزنیم سیستم نشان میدهد از درخواستهای فروش تا کنون چند تا خارج شده و مانده منتظر خروج چیست.

دو فلش چپ و راست بالای فرم همان کار دابل کلیک و Enter و ESC کیبورد را انجام میدهند و سطوح فرم را جلو و عقب میبرند.

در پایین فرم مشخصات کاملتر رکورد انتخاب شده آمده است و دکمه گزارش برای گزارش گرفتن از لیستی که میبینیم و دکمه پیگیری سند کار پیگیری سند را انجام میدهد.

 

توجه :

پیگیری سند به مفهوم حرکت در مسیر عملیاتی شدن اسناد بر اساس قواعد پیگیری اسناد است. به فرض یک حواله فروش صادر میشود حواله درخواست خروج در انبار را دارد و درخواست خروج تبدیل به خروج واقعی شده و بر مبنای خروج واقعی فاکتور فروش صادر میشود. مسیر این حرکت را در  فرم پیگیری به کمک دکمه های جلو و عقب میتوان حرکت و مشاهده کرد .

 

قواعد عمومی فرمهای سیاق مانند قابلیتهای جستجو و مرتب سازی و فیلتر و قابلیتهای انتخاب جمعی و ... روی فرم ها وجود دارند و امکانات کاربردی را به کاربر میدهند.


3-مرور انبار:

فرم مرور انبار عملکرد شبیه فرم مرور اسناد دارد با این تفاوت که  اولا( فقط اسناد موثر در موجودی را نشان میدهد 

 ثانیا( گروه بندی آن طوری است که برای کنترل تعدادی ورود و خروج کالا و موجودی و کاردکس و ... طراحی شده است.

طبقه بندی سطوح به شکل ذیل است:


سطح 1 لیست انبارها با تعداد سند صادر شده هر یک و جمع بندی ریالی


سطح 2 لیست کالاها با موجودی و جمع بندی ریالی و ..


سطح 3 کاردکس یا گردش ریز کالا


تیک مربوط به محاسبه مانده از عطف و محاسبه مانده از مبنا و نمایش همه گردشهای کالا همان کاربرد و مفهوم فرم مرور اسناد را دارند.

تب دوم فرم با نام فیلتر مشخصات این اجازه را به کاربر میدهد که برداشتن یا گذاشتن تیک نوع سند خاص تاثیر آن نوع سند را در محاسبات فعال و یا غیرفعال کند. به طور مثال اگر تیک همه اسناد را برداشته و فقط تیک سند موجودی ابتدای دوره را بگذاریم تمام سطوح فقط به احتساب سند موجودی ابتدای دوره مقدار خواهند گرفت.

دکمه گزارش گزارشات مختلفی را از سطحی که در آن هستید میتواند ارایه کند.

توجه :

تمامی فرم های نام برده دو نوع ریالی و تعدادی دارند و فرم های مشابهی دارند به غیر از اینکه فرم های ریالی ستون های ریالی را اضافه تر دارند اما قواعد آن ها یکی هستند.