وبلاگ سیستم ERP هوشمند چیست؟ مزایای استفاده از ERP مبتنی بر هوش مصنوعی

سیستم ERP هوشمند چیست؟ مزایای استفاده از ERP مبتنی بر هوش مصنوعی

تاریخ انتشار: 1401/07/11

در دو دهه گذشته، نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) به شرکت‌هایی از تمام صنایع تأثیرگذار در مدیریت موفقیت‌آمیز هر بخش از کسب‌و‌کارشان کمک کرده است.

با گذشت زمان و پیچیده‌تر شدن فرایندهای کسب‌وکار، نرم‌افزارهایی با متدولوژی‌های یادگیری ماشینی، راه جدیدی را برای نسل آینده فراهم کردند. تاثیر هوش مصنوعی (AI) بر سیستم‌های ERP یکی از این موارد است که مزایای فناوری‌های اتوماسیون پیشرفته، کارایی کنترل عملیات و تحلیل هوشمند را به سازمان‌ها ارائه داده و نرم‌افزارهای ERP را از یک عنصر محرک به یک نیاز اساسی در کسب‌و‌کارها تبدیل کرده است. با این حال، قبل استفاده از نرم‌افزارهای ERP هوشمند، شرکت‌ها به یک رویکرد مدرن مانند یکپارچه‌سازی نرم‌افزارها با سیستم‌های ERP نیاز دارند تا تحولی در کسب‌وکار خود به وجود بیاورند.


 

بیشتر بخوانید: نرم افزار ERP چیست؟


 

امروزه به دلیل افزایش پیچیدگی‌های بیش از حد کسب‌وکارها، شناخت و استفاده از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در حال افزایش است. مشاغل بزرگ جهت پیشرفت کسب‌وکارشان، به استفاده از قابلیت‌ها و فناوری‌های پیشرفته تری در برنامه ریزی منابع سازمان خود نیاز دارند. این کسب‌وکارها، می‌توانند از طریق ترکیب هوش مصنوعی با سیستم‌های ERP، فرایندها را بهینه‌تر کنند و در هزینه‌های عملیاتی صرفه‌جویی کنند.

در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا به تمامی مزایای استفاده از تلفیق سیستم ERP با هوش مصنوعی AI پی برده و دلایل استفاده از آن را بیابید.

 

 

هوش مصنوعی، راهکارهای ERP را دگرگون می‌سازد

در گذشته‌، ERP یک سیستم اداری کامل بود و وظایفی مانند ایجاد گزارش‌ها و سازماندهی داده‌ها را بر عهده داشت؛ این نرم افزار، بیشتر بر عملکردهای مالی‌ تمرکز داشت و اکثر کاربران، زمان خود را صرف حسابداری مالی‌، بستن صورت حساب‌ها و گزارش‌گیری حساب‌ها می‌کردند.

امروزه به لطف فناوری‌های هوشمند‌، ERP نقش اساسی‌تری را در فرایندهای کسب‌و‌کار ایفا می‌کند. سیستم‌های ERP هوشمند می‌توانند وظایف معمولی و برخی از وظایفی که توسط انسان‌ها انجام می‌شود را برعهده بگیرند و توانایی افراد مجموعه و بهره‌وری شرکت را افزایش دهند. این سیستم‌های پیشرفته می‌توانند فرایندها را شناسایی و پیش‌بینی کنند، اقدامات لازم را پیشنهاد دهند‌، داده‌های پیچیده را پردازش و به طور مستقل اجرا کنند؛ علاوه بر این، روند اجرای فرایندها را برای شما آسان‌تر کنند و موجب صرفه‌جویی در زمان ارزشمند کارمندان شوند.

در نهایت می‌توان گفت که ترکیب هوش مصنوعی و سیستم ERP از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کسب‌وکارها به راهکارهایی نیاز دارند که به آن‌ها در انجام موثر و مقرون به صرفه فرایندها، مدیریت داده‌ها و ارائه اطلاعات جهت ایجاد تجربه کاربری عالی کمک کند؛ به همین دلیل، باید استراتژی‌های فعلی خود را ارزیابی کنند و با این فناوری پیشرفته همگام شوند.

مزایای نرم افزار erp هوشمند

 مزایای استفاده از نرم افزار ERP مبتنی بر هوش مصنوعی

درک بهتر داده‌ها:

با تجزیه و تحلیل داده‌های از پیش تعیین شده در راهکار ERP مبتنی بر هوش مصنوعی، الگوها و شباهت‌های فرایندها که برای انسان آشکار نیستند، نمایان می‌شوند.

با فناوری هوش مصنوعی (AI)، شرکت‌ها می‌توانند فرایندهایی که اهمیت کمتری دارند را بشناسند، راه حل‌های بهتری در خصوص عملیات‌های تجاری خاص ارائه دهند و پیش‌بینی دقیق‌تر و تصمیمات آگاهانه‌تری را اتخاذ نمایند.

ادغام فرایندهای کسب و کار:

سیستم ERP هوشمند ارتباط بین بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار را که براساس هدف یا مکان تقسیم شده‌اند، برای انتقال اطلاعات لازم و فعالیت به صورت واحدی یکپارچه، تسهیل می‌کند. به عنوان مثال، سیستم ERP مبتنی بر هوش مصنوعی تعامل یکپارچه بین بخش‌های مختلف زنجیره تامین تولید مانند تاسیسات یک عضو، انبار قطعات اشغال شده توسط شرکت و واحد تولید ساخت و ساز را ممکن می‌سازد.

افزایش دقت در پیشبینی:

اهداف اصلی پیش‌بینی، ارائه معیارهایی برای مشاهده فرایندهای تجاری و در عین حال کاهش دامنه هر گونه مشکل است. محبوبیت هوش مصنوعی، به عنوان فناوری‌ رو به رشدی برای افزایش دقت پیش‌بینی‌ها، روزبه‌روز در حال افزایش است.

نرم افزار ERP مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا پیش‌بینی فرایندهای خود را بهبود ببخشند. این راه حل‌های نرم افزاری، در بررسی نیازهای کسب‌وکار و نیروی انسانی گرفته تا جریان نقدینگی و دیگر عملیات‌های متمرکز، برای ارتباط پیشبینی با نیازهای واقعی استفاده می‌شوند.

به حداکثر رساندن کارایی فرایندها:

ترکیب هوش مصنوعی و سیستم های ERP در کسب‌وکارها می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری در فرایندها باشد. با استفاده از سیستم های ERP هوشمند دیگر نیازی به ورود اطلاعات و انجام محاسبات به صورت دستی نیست.

کاهش ورود دستی داده ها:

اگرچه نرم افزارهای ERP نیاز به ورود دستی داده‌ها را برطرف کردند، اما هنوز در برخی از داده‌ها، عملکردها باید تایید شوند که این امر باعث استفاده غیر مولد از ساعات کاری نیروی کار و اختصاص زمان به انجام کارهای پیش پا افتاده می‌شود.

با راه اندازی سیستم ERP هوشمند، شرکت‌ها می‌توانند تقریبا هر فرایندی که نیازمند ورود دستی داده‌ها است را خودکار کنند و به کارکنان این امکان را می‌دهند که بر روی کارشان متمرکز شوند و زمان خود را برای کارهایی که می‌تواند تأثیر برجسته‌تری بر سازمان داشته باشد صرف کنند.

بهبود تجربه کاربری از طریق تعاملی ساده تر

هوش مصنوعی قضاوت‌های منطقی را با توجه به اطلاعات انسانی ارائه می‌کند که به نوبه خود باعث افزایش امنیت و سودمندی بیشتر نرم افزار برای کاربر می‌شود.

نرم‌افزار با الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌تواند نتایج تحقیقات را براساس اطلاعات تاریخ تعامل کاربر اولویت‌بندی، تجربه کابر را شخصی‌سازی و یافتن داده‌هایی را که در جستجوی آن هستید ساده‌تر کند. این امر در سیستم‌هایی مانند سیستم‌های ERP که حاوی اطلاعات زیادی هستند بسیار مهم است.

تضمین بهبود چابکی

با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر فرایندهای مرتبط با کسب‌وکار با سیستم‌های ERP ادغام شده‌اند، می توان افزایش چابکی را تضمین کرد. صاحبان کسب‌وکار با شناسایی تغییرات در بازار و تکنیک‌های ابتکاری در مورد چگونگی واکنش به اتفاقات متفاوت، می‌توانند از ریسک‌ها و عدم قطعیت در تصمیمات و فرصت‌های کاری بپرهیزند و سازمانی موفق و پایدار را به وجود بیاورند.

 

کاربرد استفاده از نرم افزار ERP مبتنی بر هوش مصنوعی

ارزش سیستم ERP هوشمند زمانی بهتر نشان داده می‌شود که در فرایندها تعبیه شده باشد. برای مثال؛ یک مدیر فروش که روی تحقیقات کار می‌کند، با کمک یک بات می تواند داده‌ها را از ایمیل و سیستم‌های واسط استخراج کند، تحقیقات را دریافت کند، از سیستم ERP هوشمند برای جستجوی چشم انداز فروش خاص برای یک مشتری استفاده کند و پیشنهادها را از داده‌هایی که قبلا ارائه شده است، دریافت کند. دسترسی به این داده‌های عملکردی به مدیر فروش اجازه می‌دهد تا تجربه بهتری را برای مشتری فراهم آورد. نرم افزار ERP مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به مدیر فروش در صورت مفقود شدن اطلاعات از یک فرم آنلاین هشدار دهد تا اقدامات لازم اجرا شود.

 

در آخر؛ برخی از ما ممکن است در مورد به کارگیری فناوری هوش مصنوعی در سرویس های خود کمی تردید داشته باشیم، با این حال واقعا چیزی برای نگرانی وجود ندارد. فناوری جدید هوش مصنوعی مزایای بی شماری را برای سازمان هایی که در حال حاضر از راهکارهای ERP هوشمند سیاق استفاده می‌کنند، ارائه می‌دهد. با کنار گذاشتن وظایف سفارشی مستعد خطا و بهینه سازی فرایندهای عملیاتی، شرکت ها پتانسیل خود را به طور کامل درک خواهند کرد.

 

 

ERP
سیستم نرم افزاری

نرم افزار ERP سیاق

مقالات مرتبط