وبلاگ راهنمای سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی

راهنمای سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی

تاریخ انتشار: 1402/01/16

سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir یکی از سامانه‌هایی است که توسط دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی به‌وجود آمده است و به اداره مالیات کشور تعلق دارد. از طریق این سامانه، مودیان مالیاتی مشمول می‌توانند صورت‌حساب‌های الکترونیکی کسب‌و‌کارشان را ثبت کرده و برای اتصال پایانه های فروشگاهی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

طبق قانون تصویب شده در آبان ماه سال ۱۳۹۸، تمامی کسب‌وکارها (صنفی، غیرصنفی، شخص حقیقی یا حقوقی) ملزم به ثبت‌نام و ارسال صورت‌حساب به این سامانه هستند. به همین منظور، راهکار نوین سیاق امکان اتصال نرم افزار حسابداری مالیاتی به سامانه مودیان را فراهم آورده تا کسب‌وکارها، به‌سادگی صورت‌حساب‌های الکترونیک خود را از طریق نرم‌افزار سیاق ارسال کنند (برای دانلود دستورالعمل صدور صورت‌حساب الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کلیک کنید). در ادامه، به معرفی بهتر سامانه مودیان و آموزش ثبت نام در آن می‌پردازیم.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

کارپوشه یا پنل کاربری مودیان چیست؟

اشخاص مشمول برای ثبت نام در سامانه مودیان

جریمه تبعیت نکردن از قانون پایانه های فروشگاهی

نکات مهم درباره سامانه مودیان

نحوه ثبت‌نام و ورود به سامانه مودیان

راهنمای دریافت شناسه یکتا در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در راستای طرح نظام مالیاتی توسط مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و یکم مهر ماه سال 1398 بر اساس 28 تبصره و 29 ماده به منظور افزایش شفافیت مالیاتی، شفافیت در مبادلات اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی تصویب شد. شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران در تاریخ یکم آبان ماه 1398 آن را تایید کرد و این قانون به حلقه مکانیزه کننده سیستم مالیاتی کشور شناخته شد، ولی اجرای آن به دلایلی تا تاریخ آبان ماه 1401 به تاخیر افتاد.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی، یک سامانه الکترونیکی برای ثبت‌نام مودیان و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور است که به منظور کاهش فرار مالیاتی، تسهیل در فرایند ارسال اطلاعات مالیاتی و جمع‌آوری مالیات‌ها و بدهی‌های مالیاتی از طریق اینترنت ایجاد شده است. مالک سامانه مالیاتی مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور است و اطلاعات وارد شده در این سامانه مستقیم برای این سازمان فرستاده می‌شود. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب‌های الکترونیکی، سامانه مودیان مالیاتی است که توانسته است جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی را بگیرد و به سرویسی استاندارد و قوی برای کنترل مالیات در کشور تبدیل شود.

تا قبل از راه اندازی سامانه مودیان، صاحبان مشاغل باید به مراکز مختلفی برای انجام کارهای مالیاتی خود مراجعه می‌کردند که برایشان دردسر زیادی داشت. اما با راه‌اندازی این سامانه، صاحبان مشاغل می‌توانند فرایندهای مالیاتی را به سادگی، در کم‌ترین زمان و تنها با وارد شدن به کارپوشه اختصاصی خود در سامانه، به‌صورت آنلاین انجام دهند. اتصال افراد به سامانه مودیان از طریق هر نرم‌افزار یا سخت‌افزاری که قابلیت ارتباط با حافظه مالیاتی را داشته باشد، امکان‌پذیر است و افراد با دسترسی به یک رایانه شخصی یا یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت می‌توانند صورت حساب مالیاتی خود را مشاهده کرده و بدون مراجعه حضوری، پرداخت مالیاتی خود را انجام دهند.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

کارپوشه یا پنل کاربری مودیان چیست؟

کارپوشه یا پنل کاربری مودیان، پنلی اختصاصی و منحصر به فرد برای هر فرد است که امکان ارتباط هر فعال اقتصادی را با سازمان مالیاتی کشور را فراهم می‌سازد. این پنل به فعالان اقتصادی این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات مالی و مالیاتی خود دسترسی داشته باشند، فرایندهای مالیاتی خود را پیگیری کنند و درخواست‌های خود را به سازمان مالیاتی ارسال کنند.

ویژگی‌های اصلی پنل کاربری مودیان عبارتند از:

  • مشاهده کلیه اطلاعات مالی و مالیاتی
  • پیگیری فرایندهای مالیاتی پرونده
  • ارائه درخواست‌های خود به سازمان مالیاتی

تمام فعالان اقتصادی، برای ارائه خدمات و فروش کالا، باید پس از ثبت‌نام و عضویت در سامانه مودیان، صورت حساب الکترونیکی مطابق با استانداردهای سازمان مالیاتی صادر کرده و آن را به این سامانه ارسال کنند. اطلاعات ارسال شده پس از صحت‌سنجی، مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مودیان محسوب می‌شود و مودیان از طریق پنل کاربری، قادر خواهند بود صورت حساب‌های الکترونیکی خود را صادر، مشاهده و تایید کنند. بنابراین، استفاده از پنل کاربری مودیان برای همه فعالان اقتصادی الزامیست و می‌تواند در بهبود فرایندهای مالیاتی و کاهش خطاهای احتمالی بسیار موثر باشد.

اشخاص مشمول برای ثبت نام در سامانه مودیان

بر اساس بند ج ماده ۱ قانون پایانه های فروشگاهی، تمامی فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل غیرصنفی، صنفی و اشخاص حقوقی موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند. قانون پایانه های فروشگاهی در بیان این مورد بسیار شفاف عمل کرده‌است.

در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۴ فهرست مودیانی که تا اطلاع بعدی نیازی به ثبت‌نام در سامانه مودیان ندارند، توسط هیئت وزیران به شرح زیر اعلام شده‌است:

۱اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم

۲اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم

۳- صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) گروه سوم

بهتر است بدانید که در بلند مدت تمامی فعالان اقتصادی کشور ملزم به عضویت در سامانه مودیان هستند، حتی  فعالان اقتصادی معاف از پرداخت مالیات.

جریمه عدم تبعیت از قانون پایانه های فروشگاهی چیست؟

در صورت عدم ثبت‌نام در سامانه مودیان یا عدم ارسال اطلاعات مطابق با قانون، جرائم و مجازات‌هایی به شرح ماده ۳ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان برای کسب‌وکارها تعیین شده است که عبارتند از:

  • جریمه صادر نکردن صورت‌حساب الکترونیکی: ۱۰% از مجموع مبلغ فروش بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا ۲ میلیون تومان از فروشنده دریافت می‌شود.
  • جریمه عدم اعلام شماره حساب بانکی: دریافت  ۱۰% از مجموع مبلغ فروش بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا ۲ میلیون تومان از فروشنده و محرومیت از معافیت‌های مالیاتی از جریمه‌های عدم اعلام شماره حساب بانکی است.
  • جریمه تحویل ندادن صورتحساب چاپی به خریدار: ۲% مبلغ صورتحساب یا ۲ میلیون تومان جریمه فروشنده خواهد بود.
  • جریمه عدم گزارش فروش: ۱ میلیون تومان از فروشنده یا ۱٪ از مبلغ فروش گزارش نشده به عنوان جریمه دریافت می‌شود.
  • درصورت عدم عضویت در سامانه مودیان یا استفاده نکردن از پایانه های فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر اشخاص و واگذاری حافظه مالیاتی به اشخاص دیگر ۱۰% از مجموع مبلغ فروش کم شده یا ۲ میلیون تومان از فروشنده به عنوان جریمه اخذ می‌شود. همچنین، واحد صنفی از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی محروم خواهد شد.

چند نکته مهم درباره سامانه مودیان

در ماده دوازدهم قانون پایانه سامانه مودیان و فروشگاه‌ها این نکته ذکر شده است که:

  • در صورت قطع بودن سامانه در هنگام بروز مشکلات فنی، تا پایان روز کاری بعد صبر کنید.
  •  شما می‌توانید به شرکت یا سازمان معتمد برای ارائه خدمات مراجعه نمایید. این شرکت‌ها معمولا در سامانه معرفی می‌شوند.
  • در صورت تعطیل کردن شرکت، ضروری است که این موضوع را ظرف ۱۰ روز به اطلاع سامانه مودیان مالیاتی برسانید. هیچ تفاوتی در دائم یا موقتی بودن تعطیلات شرکت وجود نداشته و در هر دو صورت اعلام تعطیلی ضروری است.

 

 

نحوه ثبت‌نام و ورود به سامانه مودیان

  1. ابتدا می‌بایست وارد وبسایت سامانه با نشانی tp.tax.gov.ir شوید.
  2. سپس اطلاعات و مشاغل خود را وارد کنید. اطلاعات هر شخص بر اساس شغل فرد متفاوت است.
  3. پس از ورود به سایت، کد ملی مربوط به فرد حقیقی یا حقوقی را وارد کرده و سپس کلمه عبور را وارد کنید.
  4. اطلاعات تصویر امنیتی را وارد می‌کنید.
  5. اگر رمز ورود را فراموش کرده‌اید از گزینه فراموش کردن رمز استفاده کنید و اگر تا به حال وارد سامانه نشدید از گزینه ثبت‌نام استفاده کنید.
  6. اگر از گزینه ثبت‌نام استفاده کردید بعد از ورود باید اطلاعاتی مانند کد ملی، شماره شناسنامه، شماره پروانه کسب، نام پدر و... را وارد کنید.
  7. پس از ثبت‌نام، کلمه عبور برای شما پیامک خواهد شد که در دفعات بعدی ورود به سامانه قابل استفاده خواهد بود. اطلاعات شما ذخیره می‌شود و دیگر نیازی به وارد کردن مجدد اطلاعات شخصی نیست.

توجه داشته باشید که نام کاربری همان کد ملی شما است و فقط رمز عبور ارسال می‌شود.

  1. بعد از ورود به سامانه از امکاناتی نظیر صندوق مکانیزه فروش، دریافت صورت حساب الکترونیکی و... بهره‌مند خواهید شد.

نکات مهم:

به‌خاطر داشته باشید که شماره موبایل مورد استفاده در ثبت‌نام، برای جلوگیری از مشکلات دسترسی به رمز عبور، حتما باید به‌نام شخص حقیقی صاحب کسب‌و‌کار یا شخص حقوقی باشد و با مشخصات ایشان همخوانی داشته باشد. 

دریافت شناسه یکتا سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

  •  گواهی امضای دیجیتال را از سایت  www.gica.irدریافت کنید.
  •  کلید عمومی را با نصب  openssl.zipاستخراج کنید.
  •  وارد سامانه مودیان مالیاتی به آدرس  www.my.tax.gov.irشوید.
  •  وارد کارپوشه و سپس پرونده شوید.

تمامی پرونده‌های الکترونیک مرتبط با کد ملی مودی در سامانه مودیان نمایش داده می‌شوند. به همین منظور، ممکن است که در کارپوشه، چندین صورت‌حساب الکترونیک و چندین پرونده را مشاهده نمایید.

  •  به بخش عضویت شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی وارد شوید.
  •  از منوی نحوه ارسال صورت‌حساب گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.
  •  کلید عمومی مرحله دوم را بارگذاری کنید.
  •  کد پستی و آدرس ثبت شده در سامانه را تایید کنید.
  •  شعب مرتبط با شناسه یکتا، تخصیص ابزار پرداخت به شناسه یکتا، اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی را تایید کنید.
  •  در مرحله آخر تایید نهایی را انجام دهید تا سامانه برای صدور شناسه یکتای مالیاتی اقدام کند.

این شناسه به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی ساختار شماره مالیاتی در صورت‌حساب‌های فروش استفاده می‌شود.

 

با پیاده‌سازی قوانین سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، ثبت و ارسال فاکتورها به سامانه ساده‌تر از پیش شده و سازمان امور مالیاتی با اجرای قوانین و اعمال محرک‌های تشویقی و جریمه‌های مصوب، بستری را برای رشد و شکوفایی اقتصادی کشور به‌وجود آورده است. استفاده از نرم‌افزار حسابداری مالیاتی آنلاین که امکان اتصال به سامانه را برای کسب‌وکار شما فراهم آورد، می‌تواند در ثبت فاکتورها و اسناد مالی بسیار کمک‌کننده باشد.

در مقاله فوق به بررسی هرآنچه که برای ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی نیاز است پرداختیم، چرا که تمامی کسب‌وکارها از این پس موظف به اجرای این موارد هستند.

 

 

سیستم نرم افزاری

نرم افزار ERP سیاق

مقالات مرتبط