وبلاگ داشبورد مدیریتی چیست و چه کاربردی در مدیریت کسب‌وکار دارد؟

داشبورد مدیریتی چیست و چه کاربردی در مدیریت کسب‌وکار دارد؟

تاریخ انتشار: 1401/07/17

داشبورد مدیریتی ابزار رایجی است که برای سنجش عملکرد استفاده می‌شود و افراد کسب‌وکار را قادر می‌سازد تا فعالیت‌ها و فرایندهای کلیدی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار را اندازه‌گیری، نظارت و مدیریت کنند. این داشبوردهای مدیریتی می‌توانند برای هدایت طیف گسترده‌ای از اهداف طراحی و توسعه داده شوند، از نظارت بر قابلیت استفاده استراتژی کسب‌وکار یک سازمان جهانی گرفته تا نظارت بر توانایی یک سازمان برای دستیابی به اهداف.

داشبورد مدیریتی چیست؟

اگر به دنبال بهبود کارایی عملیاتی شرکت خود هستید، یکی از ابزارهایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، نرم افزار داشبورد مدیریتی است. داشبورد مدیریتی ابزاری برای اندازه گیری عملکرد و ایجاد بازخورد بهبود مستمر در شرکت شما است. این یک ابزار مدیریت بصری است که شاخص‌های کلیدی عملکرد را با استفاده از نمودارها  اشکال گرافیکی نمایش می‌دهد و به تمرکز تیم شما بر دستیابی به اهداف و تولید ایده در مورد چگونگی بهبود کمک می‌کند.

 

داشبورد مدیریتی سه مجموعه اصلی از کارکردهای زیر را فراهم می‌کند:

  • نظارت بر فرایندها و فعالیت های حیاتی کسب وکار با استفاده از معیارهای عملکرد کسب‌وکار که کاربران را از مشکلات احتمالی آگاه می‌سازد.
  • یافتن علت ریشه‌ای مشکلات، با وارد کردت به موقع و مرتبط اطلاعات و داده‌ها
  • مدیریت افراد و فرایندها به منظور بهبود تصمیم‌گیری‌ها و بهینه‌سازی عملکرد کسب‌وکار

 

ویژگی‌ها و اجزای نرم افزار داشبورد مدیریتی:

علاوه بر پشتیبانی از تعامل پذیری، ویژگی های ضروری نرم افزار داشبورد مدیریتی مدرن شامل یک رابط با قابلیت سفارشی سازی، الگوهای داشبورد برای تسریع فرایند طراحی و توانایی استخراج داده‌های تاریخی و بلادرنگ است. داشبورد مجموعه‌ای از ویجت‌ها، آیکون‌ها و تصاویر را نیز برای خودکارسازی عملکردها، جذابیت بصری و اضافه کردن تب‌ها و منوهای کشویی ارائه می‌دهد.

اتصال به منابع اطلاعات:

بسته به نیاز کاربران، داشبردهای مدیریتی را می‌توان به پایگاه‌های داده، سیستم‌های عملیاتی، تجهیزات صنعتی و فیدهای داده‌های خارجی برای دریافت اطلاعات بیشتر متصل کرد.

تجسم اطلاعات:

داشبوردها را می‌توان با انواع مختلف تجسم داده‌ها پیکربندی کرد تا معیارهای عملکرد، آمار و اطلاعات دیگر را نشان دهند. تصویرسازی‌های پشتیبانی شده از خطوط پایه و نمودارهای میله ای تا گرافیک های پیچیده‌تر، مانند نمودارهای حبابی، نقشه‌های حرارتی و نمودارهای پراکنده را شامل می‌شود.

جدول داده‌ها:

داشبوردهای مدیریتی ممکن است جداولی از داده‌ها را در خود جای دهند که نگاهی اجمالی به مقادیر داده مربوطه ارائه می‌دهند. جدول داده‌ها اغلب شامل کدگذاری رنگی یا سایر روش‌های گرافیکی برای برجسته کردن اطلاعات خاص مانند کاهش فروش یا ضررهای مالی می‌شود.

قابلیت‌های جستجو:

این ویژگی کاربران را قادر می‌سازد تا با کلیک بر روی یک نمودارهای بصری داده‌ها، اطلاعات بیشتری به دست آورند، به داده‌های دقیق نگاه کرده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند، تصور دقیق‌تر و مرتب‌تری از اطلاعات داشته باشند و سطوح متعددی را برای خود ترسیم کنند. 

فیلتر کردن داده‌ها:

ویژگی تعاملی دیگر، فیلترها هستند که دید کاربران را با تعیین و سفارشی‌سازی تاریخ و محدوده زمانی، تنظیمات جغرافیایی و سایر پارامترها متمرکزتر می‌سازند.

نوار ابزار:

داشبوردها اغلب دارای نوار ابزار مستقل و راهنمای اطلاعات پاپ آپ هستند که داده‌های تصویری را توضیح می‌دهند یا اطلاعات اضافی در مورد نتایج تجزیه و تحلیل فراهم می‌کنند.

داشبورد مدیریتی

مزایا و محدودیت های داشبوردهای مدیریتی:

داشبوردها جذابیت های زیادی دارند، اما به راحتی می‌توان از تفاوت‌های ظریف جداسازی داشبوردهایی با طراحی خوب و داشبوردهایی ناکارآمد غافل شد. کسب‌وکارها می توانند با یک داشبورد مدیریتی با طراحی مناسب به مزایای زیر دست یابند:

  • امکان تصمیم‌گیری آگاهانه و برنامه ریزی استراتژیک توسط مدیران کسب‌وکار؛
  • ساده‌تر کردن درک داده‌های مبتنی بر اعداد و معیارهای تحلیل کسب‌وکار برای کاربرانی که تحلیلگر ماهری نیستند
  • کمک به شناسایی روندهای کسب‌وکار و در نتیجه، سرمایه‌گذاری روی فرصت‌ها و اقدام برای رفع مشکلات
  • سهولت استقرار و استفاده از نرم افزارهای هوشمند توسط تحلیلگران کسب‌وکار، مدیران و کارکنان
  • پشتیبانی از تحلیل داده‌های مشارکتی و فرایندهای تصمیم‌گیری از طریق افزایش به اشتراک گذاری اطلاعات
  • ارائه امکانات برای تصویرسازی داده‌های چندگانه در جهت قابل درک تر و مفیدتر کردن داده‌ها

اما نرم افزار داشبورد چالش‌هایی را نیز برای تیم‌های استقرار و کاربران تجاری ایجاد می‌کند. اشکالات بالقوه داشبوردهای مدیریتی لزوما ناشی از طراحی نرم افزار نیست، بلکه ناشی از چگونگی استفاده از داشبوردها و هزینه ایجاد، پیاده‌سازی و نگهداری آن‌ها است. چالش‌های دیگری که سازمان‌ها در ساخت داشبورد با آن مواجه هستند عبارتند از:

  • طراحی نرم افزار داشبورد بسیار پر زرق و برق یا به هم ریخته که استفاده از داشبورد را سخت می‌کند.
  • تعبیه اطلاعات بصری بیش از حد و محدود نکردن داده‌های خام مرتبط مورد نیاز
  • فراهم نکردن زمینه‌ای برای شفاف سازی نحوه ارتباط KPI ها و سایر داده‌ها با کاربران نهایی
  • تجزیه و تحلیل نادرست در صورت ارائه نادرست داده‌ها در داشبورد یا حذف داده‌های مربوطه

بهترین شیوه های طراحی داشبورد مدیریتی

 داشبوردی با طراحی خوب، بینش‌های کسب‌وکار حاصل از داده‌ها را به روشی آسان ارائه می‌کند.

در بهترین داشبوردهای مدیریتی ، اجزای مختلف به صورت یکپارچه با یکدیگر گره می‌خورند تا نمایی از داده‌ها را فراهم کنند که به کاربران نهایی اطلاعات تکمیلی برای تصمیم‌گیری و کارهای عملیاتی می دهد، در حالی که به آن ها اجازه جستجوی عمیق‌تری را می‌دهد تا در صورت نیاز، داده‌های بیشتری را ببینند.

به طور کلی، بهترین شیوه‌های طراحی داشبورد مدیریتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشارکت کاربران نهایی در فرایند طراحی داشبورد
  • اصلاح طرح‌ها در طول توسعه با استفاده از یک رویکرد تکراری
  • شناسایی دقیق داده‌هایی که کاربران مورد نظر باید ردیابی کنند
  • امکان سفارشی‌سازی داشبورد توسط بخش‌های مختلف یک شرکت
  • در نظر گرفتن میزان اطلاعات ارائه شده به کاربران
  • نگهداری و به‌روز رسانی داده‌ها در داشبورد مدیریتی
  • در نظر گرفتن مسائل مربوط به طراحی رابط کاربری، با تست پیش رو برای شناسایی هرگونه مشکل

برخی مشاوران توصیه می‌کنند که تیم‌های BI و تجزیه و تحلیل از روشی مشابه چرخه عمر توسعه نرم افزار برای طراحی داشبورد استفاده کنند. انجام این کار مراحل مدیریت پروژه در طراحی داشبورد که شامل شناسایی الزامات کسب‌وکار برای داشبورد تا ارزیابی کیفیت داده‌ها، ایجاد و آزمایش طرح‌های اولیه، اصلاح آن‌ها در صورت نیاز و مستندسازی داشبوردهای نهایی می‌شود را رسمی می‌کند.

نمونه‌هایی از داشبورد مدیریتی و استفاده از آن

سازمان‌ها انواع داشبوردهای عملیاتی و تحلیلی را برای حمایت از تصمیمگیری در سطح شرکت و در بخش‌های فردی به کار می‌گیرند. در ادامه،‌ برخی از داشبوردهایی که برای عملکردهای مختلف طراحی شده‌اند را معرفی می‌کنیم.

داشبوردهای فروش و بازاریابی:

این داشبوردها به طور گسترده‌ای توسط مدیران شرکت‌ها، مدیران کسب‌وکار و تیم‌های فروش و بازاریابی استفاده می‌شوند. یک داشبورد فروش شامل داده‌های مربوط به فروش محصول یا خرده فروشی، هزینه عملیات فروش و سایر KPI ها است که کاربران را قادر می‌سازد تا پیشرفت در برابر اهداف فروش را ردیابی کرده و نقاط مشکل احتمالی را شناسایی کنند. به طور مثال، نرم افزار داشبورد بازاریابی حاوی داده‌هایی در مورد هزینه‌ها، نرخ پاسخ، تولید لید و سایر معیارهای بازاریابی است.

داشبورد مشتریان:

داشبورد مشتریان به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌های مربوط به پایگاه مشتریان یک سازمان، از جمله اندازه، تعداد و نرخ حفظ آن، درآمد به ازای هر مشتری، ارزش طول عمر و دیگر معیارهای مشتری را مشاهده و تحلیل کنند؛ این اطلاعات برای کمک به برنامه‌ریزی کمپین‌های بازاریابی و تلاش‌های فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داشبوردهای مالی:

این نوع داشبورد مدیریتی، داده های مربوط به KPI های مالی را برای مدیر مالی، سایر مدیران و کارکنان بخش مالی نمایش می‌دهد. معیارهای موجود در یک داشبورد مالی از درآمد، هزینه‌های عملیاتی و سود تا دارایی‌های نقدی، دارایی‌ها و بدهی‌ها، سرمایه در گردش، حاشیه سود و موارد دیگر را شامل می‌شود تا به یک سازمان برای نظارت بر عملکرد تجاری و انجام برنامه‌ریزی و تجزیه و تحلیل مالی کمک کند.

داشبوردهای منابع انسانی:

داشبورد منابع انسانی اطلاعاتی را در مورد نیروی کار سازمان برای استفاده توسط مدیران منابع انسانی و مدیران کسب‌وکار فراهم می‌کند که شامل اطلاعات مهم نیروی کار، مانند تعداد کارمندان، آمار حقوق و جمعیت شناسی و همچنین معیارهای استخدام و مواردی مانند رضایت کارکنان، گردش مالی و هزینه‌ها برای کمک به مدیریت استعداد و ابتکارات تجربه کارکنان است.

داشبوردهای عملیاتی:

این داشبوردها وضعیت عملیات، فرایندهای کسب‌وکار و تجهیزات را به صورت مداوم برای نظارت و مدیریت روزانه پیگیری می‌کنند. به عنوان مثال، یک داشبورد عملیاتی ممکن است معیارهایی را بر روی خروجی ماشین‌های تولیدی نشان دهد تا به مدیران کارخانه اطمینان خاطر دهد که اهداف تولید برآورده می‌شوند و مشکلات بالقوه یا تنگناهایی که باید به آن‌ها رسیدگی کنند را شناسایی کنند.

داشبوردهای پروژه:

داشبورد مدیریت پروژه، داده‌های مربوط به وضعیت و پیشرفت پروژه‌های کسب‌وکار را نمایش می‌دهد. مدیران پروژه می‌توانند از یکی از آن‌ها برای پیگیری وظایف، ضرب الاجل‌ها، هزینه‌ها و سایر پارامترها در راستای کمک به نظارت بر کار، تشخیص مشکلات و نگه داشتن پروژه‌ها در زمان‌بندی و بودجه استفاده کنند.

 

نرم افزار داشبورد مدیریتی شرکت راهکار نوین سیاق ابزاری برای اندازه‌گیری عملکرد و ایجاد بازخورد بهبود مستمر در شرکت شما است. این نرم افزار یک ابزار مدیریت بصری بسیار ضروری برای کسب‌وکار شما است که شاخص‌های کلیدی عملکرد را نمایش می‌دهد و به تمرکز تیم شما بر دستیابی به اهداف و تولید ایده در مورد چگونگی بهبود کمک می‌کند. داشبوردها جز جدایی ناپذیر اغلب پلتفرم‌های نرم‌افزاری تجارت هوشمند هستند و به طور گسترده برای ارائه اطلاعات تحلیلی به مدیران و کارکنان کسب‌وکار استفاده می‌شوند.

 

 

 

سیستم نرم افزاری

نرم افزار ERP سیاق

مقالات مرتبط