وبلاگ هرآن‌چه لازم است درباره‌ی Sap BASIS Support بدانید

هرآن‌چه لازم است درباره‌ی Sap BASIS Support بدانید

تاریخ انتشار: 1403/05/08


امروزه بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ برای افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی فرایندها و کسب مزیت رقابتی به استفاده از راهکارهای مدیریت منابع سازمانی روی آورده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نرم‌افزار ERP یا Enterprise Resource Planning، شرکت SAP است که با داشتن مجموعه‌ای کامل از سیستم‌ها و برنامه‌ها، مدیریت یکپارچه‌ی سازمان را امکان‌پذیر کرده است.
هسته‌ی اصلی این نرم‌افزار ERP، SAP BASIS نام دارد و وظیفه‌ی آن، مطمئن شدن از عملکرد صحیح سیستم‌های SAP است. این مقاله، به تعریف SAP BASIS Support، اجزا، وظایف، کاربردها و چالش‌هایی که به همراه خواهد داشت می‌پردازد.
 

Sap BASIS Support چیست؟

SAP Basis زیربنای فنی تمام سیستم‌های SAP است و برای برنامه‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا به بهترین شکل ممکن اجرا شوند. در این عبارت، کلمه‌ی BASIS به معنای اساس یا پایه نیست، بلکه مخفف عبارت Business Application Software Integrated Solution یا راهکار یکپارچه‌ی نرم‌افزارهای کاربردی کسب‌وکار است که در نقش یک زیربنا برای همه‌ی سیستم‌های SAP عمل می‌کند.
زیربنای SAP، مجموعه‌ای از ابزارها، سرویس‌ها و فرایندهای ضروری برای مدیریت و اجرای سیستم‌های SAP را در برمی‌گیرد و در واقع، به‌عنوان پل یا میان‌افزاری برای برنامه‌ها (مالی و حسابداری، تولید، مدیریت سرمایه‌های انسانی و...) و دیتابیس‌ها و سیستم‌های عامل ایفای نقش می‌کند تا تمامی بخش‌ها با یکدیگر هماهنگ باشند.
پس می‌توان گفت SAP Basis، زیرساختی برای تمام سیستم‌هایی است که توسط نرم‌افزار ERP این شرکت ارائه می‌شوند و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود.
 
SAP BASIS Support چیست
 

SAP BASIS از چه اجزایی تشکیل شده است؟

زیرساخت SAP Basis از اجزای گوناگونی تشکیل شده است که عبارتند از: مدیریت سیستم‌ها، مدیریت دیتابیس‌ها، مدیریت انتقال، مدیریت مشتریان، نظارت و تنظیم عملکرد، به‌روزرسانی سیستم‌ها و میان‌افزارها و یکپارچه‌سازی.
  • مدیریت سیستم‌ها (System Administration)

مدیریت سیستم در SAP BASIS شامل نصب، پیکربنی و نگهداری سیستم‌های SAP می‌شود. مدیران سیستم باید از این‌که تمامی برنامه‌ها به درستی نصب شده‌اند و در حال اجرا هستند مطمئن شوند.
  • مدیریت دیتابیس‌ها (Database Management)

در مدیریت دیتابیس‌ها، به وظایفی مانند مطمئن شدن از اجرا شدن درست فرایندها و برنامه‌ها، بک‌آپ گرفتن، مهاجرت داده‌ها و... رسیدگی می‌شود. در این راستا، SAP BASIS از دیتابیس‌های متنوعی مانند SAP HANA، Oracle، Microsoft SQL server و... پشتیبانی می‌کند.
  • مدیریت انتقال (Transport Management)

از سفارشی‌سازی‌ها گرفته تا اضافه شدن قابلیت‌های جدید و رفع باگ‌های قبلی، هر تغییری که در سیستم‌های SAP اعمال می‌شود، مدام در محیط‌های گوناگون مانند توسعه، تست و تولید در حال رفت‌وآمد است. مدیریت انتقال به معنای منتقل کردن کامل و دقیق این تغییرات است.
  • مدیریت اعضا و مشتریان (Client Administration)

مشتری‌ها و توسعه‌دهندگان متعددی با سیستم‌های SAP سروکار دارند. این افراد در محیط‌های گوناگون، اما با یک سیستم یکسان کار می‌کنند و وظیفه‌ی مدیریت اعضا و مشتریان این است که داده‌ها را بین افراد به درستی منتقل کند.
  • نظارت و تنظیم عملکرد (Monitoring and Performance Tuning)

داشتن نظارت مستمر بر عملکرد سیستم، به شناسایی گلوگاه‌های عملیاتی و فرصت‌های بهبود کمک می‌کند. وظیفه‌ی تنظیم عملکرد (Performance Tuning) نیز بهینه‌سازی تنظیمات سیستم‌ها برای بالا بردن بهره‌وری است.
  • به‌روزرسانی سیستم‌ها (System Upgrades and Patches)

عملکرد و امنیت سیستم‌ها وابسته به به‌روزرسانی‌های منظم است. یکی از وظایف SAP BASIS Support، نصب نسخه‌های جدید و به‌روز نگه داشتن سیستم‌ها است.
  • میان‌افزارها و یکپارچه‌سازی (Middleware and Integration)

SAP BASIS ارتباط میان سیستم‌های SAP و سایر سیستم‌ها را از طریق اجزای میان‌افزارها امکان‌پذیر می‌کند تا سیستم‌ها در تمامی پلتفرم‌ها به‌راحتی با یکدیگر یکپارچه شوند.
 
نرم افزار ERP سیاق
 

وظایف Sap BASIS

به‌طور کلی، مهم‌ترین وظایفی که راهکار یکپارچه‌ی نرم‌افزارهای کاربردی کسب‌وکار برعهده دارد عبارتند از:
  • پشتیبانی فنی: پیدا کردن و گزارش دادن ایرادهای فنی به‌همراه ارائه‌ی راه حل
  • ارزیابی سلامت سیستم: باید در بازه‌های زمانی مشخص، سلامت سیستم و عملکرد صحیح آن ارزیابی شود.
  • مستندسازی: در SAP BASIS Support مجموعه‌ای از اسناد گردآوری می‌شود که تاریخچه‌ی پیکربندی‌ها، فرایندها و عملیات‌ها را نشان می‌دهد.
  • آموزش کاربر: SAP BASIS باید برای مسیر آموزش کاربر و نحوه‌ی کار کردن با سیستم‌ها، منابع کافی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.
  • برقراری ارتباط: با اتصال تیم‌ها و بخش‌های مختلف سازمان به یکدیگر، امکان پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز پروژه‌ها فراهم خواهد شد.
 
وظایف SAP BASIS Support
 

وظایف مدیر SAP BASIS چیست؟

مدیریت SAP BASIS کاری پیچیده است و به توانمندی‌های متنوعی نیاز دارد. از نظارت بر سیستم گرفته تا عیب‌یابی و بهینه‌سازی سیستم، همگی از وظایف مدیر SAP BASIS است.
  1. نظارت بر سیستم (Monitoring)

متخصصان SAP BASIS مدام در حال ارزیابی سیستم هستند تا از سلامت و عملکرد صحیح سیستم‌های SAP مطمئن شوند. این کار شامل تحلیل لحظه‌ای پارامترها، استفاده از منابع و عملکرد کلی سیستم است تا هر نوع مشکلی به‌سرعت شناسایی و به آن رسیدگی شود.
  1. عیب‌یابی (Troubleshooting)

عیب‌یابی در SAP BASIS شامل شناسایی و رفع مشکلات فنی می‌شود که ممکن است در فضای سیستم‌های SAP به وجود بیاید. کارشناسان BASIS باید از تخصص خود استفاده کنند تا ریشه‌ی مشکلات را شناسایی کنند و به کمک تیم‌های مربوطه و پیاده‌سازی راه حل‌های مناسب، عملکرد سیستم را به حالت عادی بازگردانند.
  1. بهینه‌سازی عملکرد (Optimization)

بهینه‌سازی عملکرد شامل تنظیم دقیق پارامترها و پیکربندی‌های گوناگون است که به بهینه‌سازی و افزایش کارآمدی سیستم‌های SAP منجر می‌شود. مدیران SAP BASIS عملکرد سیستم را تحلیل، گلوگاه‌های عملیاتی را شناسایی و بهینه‌سازی‌ها را اجرا می‌کنند تا به افزایش بهره‌وری برسند.
  1. مستندسازی (Documentation)

یکی از وظایف کلیدی مدیریت SAP BASIS، مستندسازی است که شامل ثبت کامل و دقیق پیکربندی‌ها، تغییرات و روش انجام کارها است. متخصصان BASIS مستندات جامعی دارند که به آن‌ها در پیدا کردن به‌روش‌ها (Best Practices) برای انتقال داده، عیب‌یابی و... کمک می‌کند.

ابزارها و فناوری‌های SAP BASIS

طبیعی است که SAP BASIS در راستای اهداف و وظایفی که دارد، از تکنولوژی‌ها و ابزارهای به‌روزی استفاده کند. برخی از مهم‌ترین فناوری‌های موجود در SAP BASIS Support عبارتند از:

 
ابزار کاربرد
مدیریت راهکار SAP نظارت و مدیریت سیستم‌های SAP
SAP HANA Studio مدیریت دیتابیس و وظایف مدیریتی
SAP NetWeaver ساخت و یکپارچه‌سازی برنامه‌های SAP
SAP GUI رابط کاربری بصری برای برنامه‌های SAP









 

چالش‌های SAP BASIS Support

با وجود تمام این ابزارها و قابلیت‌های کاربردی در SAP BASIS Support، همچنان چالش‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره کرد.
  1. پیچیده بودن یکپارچه‌سازی

طبیعی است که هرچه سیستم‌های SAP پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر شوند، یکپارچه‌سازی آن‌ها با سیستم‌های دیگر دشوارتر خواهد بود. متخصصان BASIS باید مطمئن شوند که جریان انتقال داده و ارتباط بین سیستم‌ها بدون هیچ گلوگاه یا مانعی پیش برود و این موضوع، خود به داشتن دانش فراوان درباره‌ی سیستم‌های SAP و سیستم‌های خارجی دیگر نیاز خواهد داشت.
  1.  به‌روز نگه داشتن سیستم‌ها

پیشرفت سریع تکنولوژی به این معنا است که متخصصان SAP BASIS باید همواره در حال یادگیری مهارت‌های جدید باشند. قابلیت‌ها، ابزارها و روش‌های جدید، به یادگیری و تمرین مداوم نیاز دارد که این موضوع علاوه‌بر دشوار بودن، می‌تواند هزینه‌بر و زمان‌بر باشد.
  1. محدود بودن منابع

در بسیاری از سازمان‌ها، تیم‌های BASIS با منابع محدودی کار می‌کنند. محدودیت در منابع، روی قابلیت‌هایی مانند مدیریت سیستم‌های متعدد، پاسخ‌دهی به درخواست‌های مشتریان و اعمال تغییرات تاثیر منفی خواهد گذاشت.
داشتن چنین زیرساختی با قابلیت‌ها و ابزارهای گوناگون، SAP را قادر ساخته است تا به یکی از قدرتمندترین تامین‌کنندگان نرم‌افزارهای سازمانی تبدیل شود.

 
ERP
سیستم نرم افزاری
مقالات مرتبط