وبلاگ انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب‌وکارها

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب‌وکارها

تاریخ انتشار: 1401/07/23

استفاده از بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب وکارها، نه تنها مزیای رقابتی به همراه دارد، بلکه باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه نیز می‌شود. امروزه، کسب‌وکارهای مختلف از نرم افزارهای حسابداری برای پیگیری درآمد خود و همچنین پیشبینی فروش و مدیریت موجودی استفاده می‌کنند. نرم افزار حسابداری کسب‌وکار، خطای انسانی ناشی از حسابداری دستی را تا حد زیادی کاهش و امکان دسترسی آسان‌تر به اطلاعات مهم را می‌دهد.

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید نرم افزار حسابداری را در مجموعه خود راه‌اندازی کنید یا قصد تعویض نرم‌افزار حسابداری قدیمی را دارید، ممکن است به دلیل تعداد زیاد این نرم افزارها در بازار، دچار شک و تردید شوید. در این مقاله به چند نکته کاربردی اشاره می‌کنیم که می‌توانید در هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب کسب‌وکار از آن‌ها استفاده کنید. در صورتی که هنوز برای خرید نرم‌افزار دچار شک و تردید هستید، مقاله خرید نرم افزار حسابداری را از دست ندهید.

 

 

  • نیازها و مهارت های حسابداری خود را در نظر بگیرید

بهترین شرط شما برای پیدا کردن نرم افزار حسابداری مناسب، بررسی نحوه عملکرد کسب‌وکارتان و سپس بررسی دقیق انواع نرم افزارهای موجود در بازار است. اگر کسب‌وکار شما سالانه چندین میلیارد تومن درآمد داشته باشد، نیازهای حسابداری بسیار متفاوتی نسبت به شرکتی که کم‌تر از ۵۰ میلیون تومان درآمد دارد، خواهد داشت. محصولات نرم افزاری حسابداری مختلفی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به نرم افزارهایی اشاره کرد که به طور اختصاصی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط طراحی شده‌اند.

بسته به حوزه کاری خود، ممکن است بخواهید بهترین نرم افزار حسابداری تخصصی را در نظر بگیرید که برای کمک به کسب‌وکارهای حوزه کاری شما سفارشی‌سازی شده است؛ به عنوان مثال، سیستم‌های مخصوصی برای کسب‌وکارهای تولیدی، خرده فروشان، رستوران‌ها و همچنین بسیاری از انواع دیگر شرکت‌های تجاری وجود دارد.

تحقیق قبل از پیاده‌سازی نرم افزار بسیار مهم است، زیرا نرم افزاری که انتخاب می‌کنید تاثیر مستقیمی بر نحوه مدیریت درآمد شما خواهد داشت. همچنین باید در نظر داشته باشید که حتی اگر نرم افزار حسابداری بتواند کار نگهداری حساب و کتاب‌ها را آسان‌تر کند، باز هم به میزان مشخصی اطلاعات مالی نیاز دارد. هر چقدر هم که نرم‌افزار حسابداری قابلیت‌های زیادی داشته باشد، باز هم تنها یک ابزار است و کسانی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند باید سواد استفاده از آن را داشته باشند.

  • نرم افزارهای تحت وب را نیز در نظر بگیرید

با برجسته‌تر شدن نرم افزارهای تحت وب در کسب و کار مدرن، غیر ممکن است که نرم‌افزارهای حسابداری آنلاین موجود در بازار را نادیده بگیریم. نرم‌افزارهای حسابداری تحت وب مزایای مختلفی دارند و می‌توان در هر زمان و هر مکانی با اینترنت به آن ها دسترسی داشت. نصب به‌روز رسانی‌ها روی سرور انجام می‌شود، بنابراین نیازی نیست که شما و کارکنان IT نگران به روز نگه داشتن نرم افزار باشید. می‌توان با استفاده از تبلت، لپ تاپ یا گوشی هوشمند به نرم افزار حسابداری تحت وب دسترسی داشت. علاوه بر این، سوابق شما در یک مرکز داده به دور از مکان فیزیکی کسب وکارتان امن نگه داری می‌شود؛ این امر امنیت اطلاعات شما را در صورت وقوع یک فاجعه محلی یا دیگر حوادث مخرب تضمین می‌کند.

برخی از نرم افزارهای مدیریت کسب‌وکار تحت وب قابلیت یکپارچه شدن با سایر نرم افزارها از جمله نرم افزارهای حسابداری را دارند. پس اگر امکان دسترسی به اطلاعات مالی خود از هر جایی با اتصال به اینترنت برای شما جذاب است، به سراغ نرم افزارهای کسب‌وکار تحت وبی بروید که یکپارچگی با بهترین نرم افزار حسابداری مورد نظر شما را ارائه می‌دهند.

  • بودجه را در نظر بگیرید

به دلیل بازار بزرگ نرم افزار، سیستم‌های حسابداری متناسب با هر بودجه‌ای موجود هستند. با این حال، هر چه نرم افزار تخصصی‌تر باشد، قیمت آن گران‌تر تمام می شود، زیرا تا حدودی پایگاه کاربری برای نرم افزارهای تخصصی کوچک است. اگر به دنبال ویژگی خاص یا سفارشی‌سازی برای داشتن بهترین نرم افزار حسابداری هستید، باید برای پرداخت هزینه بیشتر آماده باشید.

بهترین نرم افزار حسابداری

  • به ویژگی‌های افزونه‌ها توجه کنید

افزونه‌ها قابلیت‌های بیشتری را به نرم افزار حسابداری اضافه می‌کنند؛ برای مثال می‌توانید از راه دور به این نرم افزار دسترسی داشته باشید، پرداخت‌های آنلاین را انجام دهید و نرم افزار حسابداری را با نرم افزار تجارت الکترونیک خود ادغام کنید. افزونه‌هایی نیز وجود دارند که نرم افزار حسابداری را با نرم افزارهای مالیاتی یکپارچه می‌سازند.

  • هزینه های مربوط به قیمت گذاری را در نظر بگیرید

اگر کسب‌وکار شما دارای موجودی بالایی است و کارمندان زیادی دارد، به نرم افزار حسابداری پیچیده‌تری نیاز دارید. بهترین نرم افزار حسابداری باید موجودی‌ها را پیگیری کند، به شما در برنامه ریزی خرید کمک کند و جریان نقدینگی را مدیریت کند.

قیمت نرم‌افزارهای حسابداری در سطوح متغیر است. علاوه بر این، مواردی که در هزینه کلی مانند تعمیر و نگهداری، پشتیبانی و هزینه‌های ارتقای دوره‌ای در نظر گرفته می‌شود را فراموش نکنید.

  • نرم افزار باید منعطف و قابل سفارشی سازی باشد

اطمینان حاصل کنید که نرم افزار انتخاب شده می‌تواند با کسب‌وکار شما رشد کند زیرا مهم‌ترین عنصر در انتخاب نرم‌افزار حسابداری کسب‌وکار شما انعطاف پذیری است. اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را رشد دهید، به نرم افزاری نیاز دارید که بتواند افزایش موجودی، مشتریان اضافه شده و کارمندان جدید را در خود جای دهد. مطمئن شوید که نرم افزار دارای ماژول‌هایی است که بعدا می‌توانید آن‌ها را اضافه کنید یا اینکه با بروزرسانی‌های منظم همراه است. همچنین باید تحت وب بودن نرم افزار را بررسی کنید.

امروزه نرم افزارهای حسابداری تحت وب، به دلیل دسترسی آسان در هر زمان یا با هر دستگاهی، محبوب‌ترین نرم افزارها هستند. شما می‌توانید هرکجای دنیا که باشید از آن‌ها استفاده کنید.

وقتی صحبت از مدیریت امور مالی می شود، نرم افزار حسابداری کسب وکار می‌تواند تفاوت بزرگی برای کسب‌وکار شما ایجاد کند. اگر نرم افزاری وجود دارد که به شما اجازه استفاده از نسخه دمو را می‌دهد، در بررسی آن تردید نکنید؛ قبل از خرید تمام گزینه‌ها را در نظر بگیرید.

 

صاحب کسب و کار هنگام خرید بهترین نرم افزار حسابداری چه نکاتی را باید در نظر بگیرد؟

نرم افزارهای حسابداری سرمایه گذاری بزرگی برای کسب وکار شما هستند و نقش بسیار مهمی را در مجموعه ایفا می‌کنند؛ بنابراین، صاحبان کسب و کار باید در هنگام انتخاب نرم افزار، به موارد زیر توجه داشته باشند:

  • قیمت
  • نوع نصب نرم افزار
  • پوشش کارکردهای مهم
  • تعداد کاربران
  • امنیت و پشتیبانی

موارد دیگری نیز وجود دارند که ممکن است کمتر به آن‌ها توجه کنید.

 

 

 

 

سیستم نرم افزاری

نرم افزار ERP سیاق

مقالات مرتبط