وبلاگ چالش‌های مدیریت انبار و معرفی راه حلی برای آن‌ها

چالش‌های مدیریت انبار و معرفی راه حلی برای آن‌ها

تاریخ انتشار: 1401/07/19

مدیریت انبار کار ساده ای نیست، چالش‌های مدیریت انبار پیچیده و پویا هستند و مشکلات زیادی را برای مدیران انبار و انبارداران به همراه می‌آورند. بهترین راه برای تضمین پایداری و طول عمر انبار شما، غلبه بر برخی از چالش‌های رایجی است که در انبار رخ می‌دهد. مدیریت موثر کارگران، استفاده حداکثری از فضای موجود انبار، انطباق با خواسته‌های فصلی و مسائل دیگر، مدیران انبار را ملزم می‌کند که همیشه در راس کار خود باقی بمانند.

انبارها اکوسیستم پیچیده‌ای هستند که به صورت چندین فرایند مختلف در کنار هم برای خدمت‌رسانی موثر به مشتریان کار می‌کنند. رویدادهای اخیر باعث شده است که انبارها پویایی کسب‌وکار خود را تغییر دهند و ضمن انجام سفارش‌های مشتریان، سودآوری خود را نیز حفظ کنند.

 

 

در این مقاله به ۱۰ مورد از رایج ترین چالش های مدیریت انبار و چگونگی تاثیر آن‌ها بر کسب‌وکار شما می‌پردازیم.

  1. اطلاعات موجودی نادرست                      

یکی از بزرگترین چالش های مدیریت انبار که می‌تواند باعث بروز چندین مشکل شود، مدیریت نادرست موجودی است. این امر باعث ایجاد مشکلاتی در جابه‌جایی کالا می‌شود؛ زیرا ممکن است کارگران به مکانی بروند که کالا در آنجا قرار ندارد. همین اتفاق می‌تواند هنگام ذخیره سازی محصولات در مکانی که در حال حاضر پر است، رخ دهد. فرایندهای دستی به‌روزرسانی داده‌های موجودی منجر به اطلاعات نادرست موجودی، انباشت موجودی منسوخ شده و صرف زمان زیادی توسط کارگران برای بررسی فیزیکی و تصحیح خطا می‌شود.

این فرایندهای بهینه نشده در نهایت موجب هدر رفتن زمان و پول ارزشمند زیادی می‌شوند. ترکیب سیستم مدیریت انبار خودکار سیاق که ماژول مدیریت و بهینه‌سازی موجودی قوی دارد، می‌تواند به خودکارسازی تمام فعالیت‌های الکترونیکی و کاهش خطاها کمک کند.

۲. استفاده ناکارآمد از فضا

یک انبار با پیکربندی ضعیف می‌تواند باعث ایجاد چالش‌هایی در مدیریت موجودی برای مدیر انبار شود. میانگین استفاده از ظرفیت انبار تنها 68 درصد است که ثابت می‌کند که فضای انبار به طور کارآمد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. انبارها با یک چیدمان بهینه می‌توانند از کف زمین و فضای عمودی خود برای ذخیره سازی هرچه بیشتر و بهتر محصولات و کاهش چالش های مدیریت انبار استفاده کنند.

راه اندازی اشتباه سیستم انبار نیز می‌تواند منجر به اتلاف وقت غیرضروری در جستجوی آیتم‌هایی با تعداد زیاد و جابجایی سریع شود. ناکارآمدی‌های راه اندازی تاثیر مستقیمی بر سودآوری دارند؛ چرا که هرچه زمان بیشتری برای پیدا کردن یک محصول صرف شود، سفارش‌های کمتری را می‌توان انجام داد.

برای به حداقل رساندن مشکلات انبار و انتخاب آسان و سریع کالا، انتقال موجودی کالاهای پرفروش به جلو انبار کمک کننده خواهد بود.

۳.مدیریت نادرست کار

هزینه‌های نیروی کار می‌تواند نزدیک به 65٪ از کل بودجه انبار را تشکیل دهد. کارگران بخشی جدایی ناپذیر از انبار هستند و مدیریت موثر آن‌ها می تواند بهره‌وری کلی فرایندهای مختلف انبار را بهبود بخشد.

با کارکنانی از همکاران گرفته تا مدیران و در دسترس بودن تجهیزات گران قیمت، مدیریت نیروی کار بزرگ می‌تواند چالش برانگیز باشد.

مدیران انبار باید تصمیمات مهمی را برای استفاده حداکثری از نیروی کار موجود اتخاذ کنند. آن‌ها باید حوزه‌هایی را پیدا کنند که در آن سیستم‌های انبار خودکار بتوانند برای کاهش هزینه‌های نیروی کار و کارآمدتر کردن فرایند تکمیل سفارش وارد عمل شوند.

4. دنبال کردن فرایندهای ابتدایی

در حالی که دیجیتالی شدن در صنایع مختلف در حال افزایش است، اکثر انبارها هنوز از فرایندهای منسوخ مبتنی بر کاغذ پیروی می‌کنند. ورود دستی داده‌ها، کنترل بیش از حد محصولات و ارسال یک بلیط یکسان در بین کارگران مختلف می‌تواند زمان بر و پرهزینه باشد. با تغییر پویایی کسب‌وکار در دوران کووید -۱۹، مدیران نیازمند سازگاری و تکامل سریع نسبت به قبل شدند . ۷۷ درصد از  سازمان‌ها در مقابله با چالش های مدیریت انبار ، به خصوص راه‌اندازی سیستم‌های انبار خودکار و تهیه نقشه‌ای برای به حداکثر رساندن عملکرد مبتنی بر داده‌ها جدی هستند.

۵. سازگاری با تقاضای فصلی

تغییر تقاضای مشتری در انبارها موضوع قابل کنترلی نیست. تغییرات فصلی، چرخه‌های اقتصادی، محصولات پرطرفدار و سایر عوامل منجر به نوسانات در تقاضای مشتری می‌شود. تغییر چرخه تقاضای مشتری چالش‌های جدی برای انبارها از نظر آماده‌سازی محصول ایجاد می‌کند. ممکن است در برخی ماه‌ها کاهش فروش وجود داشته باشد یا گاهی تقاضا می‌تواند از سطح موجودی نسبت به ماه‌های دیگر بیشتر شود.

حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا برای تکمیل فرایند بسیار ضروری است. نباید هیچ شکافی بین انبار و دیگر جنبه‌های زنجیره تامین، به ویژه تدارکات و حمل و نقل وجود داشته باشد.

نرم افزار انبار سیاق به مدیران انبار و انبارداران کمک می‌کند تا به طور موثرتری به نیازهای در حال تغییر پاسخ دهند. آن‌ها می‌توانند تغییراتی را در محل قرارگیری محصول ایجاد کنند، سهام مورد تقاضا را زودتر سفارش دهند، ماژول انتخابی را بهینه کنند و شبکه حمل و نقل خود را به درستی مدیریت کنند.

حل مشکلات انبارداری

۶. فرایند غیراستاندارد انتخاب و جمع‌آوری کالا برای خروج از انبار

انتخاب یکی از مهم‌ترین مراحل در هر انباری است. این امر باعث برخی از بزرگ ترین مشکلات انبارداری نیز می‌شود. به محض ثبت سفارش، تیم تحویل سفارش مسئولیت تکمیل سفارش را بر عهده می‌گیرد. اگر انتخاب به درستی انجام نشود، زمان زیادی برای انجام یک سفارش هدر می‌رود. همچنین ممکن است خطاها و مسائل موجودی وجود داشته باشد که این فرایند را بیش از پیش به تاخیر بیندازد. این امر مانع از فرایند تکمیل انبار و توانایی آن برای انجام هر چه بیشتر سفارشات می‌شود.

50 درصد از زمان یک تیم تحویل سفارش صرف انتقال محصول می‌شود، نه انتخاب آن. انتخاب باید به شیوه‌ای بهینه انجام شود تا حرکت و مصرف زمان به حداقل برسد. چیدمان پیشرفته موجودی و سیستم های اتوماسیون انبار خطاهای برداشت را کاهش می‌دهند و بهره وری برداشت را افزایش می‌دهند. ثبت و ذخیره سازی مناسب داده‌ها نیز تشخیص اینکه کدام محصول در کجا قرار گرفته است را برای کابران آسان‌تر می‌کند. نرم افزار انبار سیاق ماژولی پیشرفته است که که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ایجاد دسته‌های بهینه برای بهبود کارایی انتخاب استفاده می‌کند.

۷. مدیریت سفارش معیوب

با پیشرفت تکنولوژی، مصرف کنندگان منابع متعددی برای سفارش یک محصول دارند. برای انباری با کانال فروش همه کاره، مدیریت سفارش‌های مشتریان از کانال‌های متعدد می‌تواند کاری خسته کننده و یکی از چالش های مدیریت انبار باشد. سفارشات را می‌توان از وب سایت های شرکت، پورتال‌های تجارت الکترونیک، کانال‌های فروش آفلاین و موارد دیگر دریافت کرد. استفاده از اکسل و روش‌های مبتنی بر قلم و کاغذ می‌توانند خطاهایی در مدیریت انجام سفارش به وجود آورند و این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در تخصیص ظرفیت، ارسال پیک برای بازیابی سفارش های نادرست، و دریافت چیزی شود که سفارش نداده‌اند.

8. مدیریت انبوه داده ها

انبارها داده‌های زیادی را در حین اجرای فرایندهای مختلف تولید می‌کنند. اگرچه حجم این داده‌ها می‌تواند برای مدیریت و تحلیل دستی بسیار بزرگ باشد، اما بینش ارزشمندی برای بهبود بهره‌وری انبار و کارآمدتر کردن آن دارد. ردیابی جابه‌جایی کالاها از طریق زنجیره تامین، مدیریت عملیات لجستیک، کانال‌های تحویل چندگانه، و رسیدگی به محصولات برگشت خورده یا آسیب دیده یک وظیفه هرمی برای مدیران انبار است، به خصوص برای انبارهای کوچک و متوسط که بودجه زیادی در اختیار ندارند.

قابلیت‌های پیشرفته داده کاوی و تحلیل نرم افزار انبار به مدیران انبار کمک می‌کند تا با تبدیل داده ها به اطلاعات قابل اجرا، دید بهتری از عملیات انبار خود داشته باشند.

۹. تنوع در محصولات ذخیره شده

بیشتر کسب‌وکارها براساس اصل پارتو فعالیت می کنند که ۸۰ درصد فروش آن ها از ۲۰ درصد موجودی تامین می‌شود. با این حال، با توجه به تغییرات مکرر چشم انداز، یافتن مداوم 20٪ محصولات می‌تواند دشوار باشد. با تغییر تقاضای مشتریان در یک لحظه، انبارها نسبت به قبل محصولات متنوع تری را ذخیره می‌کنند. پیش‌بینی نادرست تقاضای مشتری و سفارش دادن انبارهای بزرگ یک محصول که در نهایت در قفسه‌ها باقی می‌ماند، می‌تواند به بازگشت سرمایه (ROI) انبار آسیب برساند. به طور مثال، داشتن موجودی کمتر از یک محصول پر فروش منجر به از دست رفتن سفارشات مشتریان به دلیل موجود نبودن در انبارها می‌شود.

 

10. کنترل کیفیت ضعیف

با وجود صدها سفارش که هر روز وارد و خارج می‌شوند، گاهی اوقات کنترل کیفیت ممکن است به پسرفت ختم شود. به دلیل فشار انجام سریع سفارشات، امکان دارد کارگران گاهی اوقات جزئیات کلیدی را در طول انتخاب، بسته بندی، یا حمل نادیده بگیرند. این امر می‌تواند باعث ارسال محصولی با بسته‌بندی نامناسب، اشتباه یا آسیب دیده برای مشتریان شود و تجربه خرید بدی را برای آن‌ها به همراه آورد.

این قبیل مشکلات، چالش‌های جدی برای کنترل کیفیت ایجاد کرده است؛ چرا که انبارها تلاش می‌کنند با هزینه کم‌تر کارهای بیشتری انجام دهند. کنترل کیفیت مناسب راه حلی برای از ین بردن مشکلات بازگشت سرمایه و خدمات مشتری است.

مدیریت انبار هوشمند و نرم افزارهای انبار مانند نرم افزار سیاق به دیجیتالی کردن فرایندهای مختلف انبار کمک می‌کنند تا نظارت بر تمام جزئیات عملیاتی برای مدیران آسان‌تر شود. تیم کارشناسان ما با مدیران انبارها همکاری می‌کنند تا مسائل و چالش های مدیریت انبار را درک کنند و راه حل‌هایی برای کمک به آن‌ها در دراز مدت ارائه دهند. مدیریت و بهینه سازی موجودی ، انتخاب خودکار ، مدیریت سفارش چند کانالی و ادغام یکپارچه با سایر سیستم‌ها بهره وری انبار را افزایش می‌دهد که به نوبه خود، آن ها را قادر می‌سازد تا به مشتریان بیشتری خدمت کنند و درآمد خود را افزایش دهند.

 

 

سیستم نرم افزاری

نرم افزار ERP سیاق

مقالات مرتبط